måndag 16 november 2015

Bzzzz....


Jag har full förståelse för att viss butikspersonal har enorma krav på sig att sälja så mycket som möjligt men ibland blir det både tragiskt och komiskt på samma gång.
Jag tillhör de människor som uppdaterar garderoben ungefärligen en gång per decennium, dels för att jag inte direkt faller in i kategorin "modelejon" och dels för att jag ibland kan störa mig enormt på påflugen personal.

Nåväl, jag besökte min lokala Dressmann-butik för att nyttja ett presentkort och så fort jag vände näsan mot butiken så gör killen bakom disken en start som skulle göra Usain Bolt grön av avund.
Han lubbar mot mig och är ytterst nära att riva ner ett ställ med skjortor när han skär kurvan lite väl snävt.
Han lyckas dock räta upp ställningen och stod klistrad vid min sida efter ett par sekunder.
"Har du hittat vad du söker" frågade han vilket kändes lite märkligt då jag hade tillbringat mindre än en halv minut i butiken.
"Jag återkommer" svarade jag och gick till provhytten.

När jag återvände så står snubben givetvis kvar och innan jag hinner öppna munnen så river han runt i hyllorna och plockar fram annat som jag "kanske kunde behöva".
Jag svarade att jag tänkte prova lite annat och sedan återkomma om jag behövde hjälp. Detta gick visst inte riktigt fram då snubben hängde efter mig envisare än en broms på en badstrand och jag tänkte: "Följer han efter in i provhytten så begraver jag honom i strumplådan".

Till min stora lycka kom det precis då in fler kunder i butiken och killen pep iväg som en F1-bil. Jag pustade ut och tackade min lyckliga stjärna för detta samtidigt som jag stressade på mitt provande innan snubben skulle dyka upp igen.
Denna gång så slog jag honom på mållinjen - alltså kassan - och behövde bara utstå de sedvanliga frågorna om jag hade tillräckligt med kalsonger hemma (vad nu han hade för intresse i mina rövfodral) innan jag kunde lämna butiken.


Nu är jag måhända en ovanligt bitter och grinig gubbe, men jag kan helt ärligt säga att om det inte hade varit för att jag hade ett presentkort just där så hade jag hållit mig långt borta...

Inga kommentarer: