söndag 3 april 2016

Vafan?


Jag kom nyss hem efter ett par öl hos en bekant och noterar att det blinkar blått överallt och att det står en bil och brinner på grannparkeringen.

Jag är tämligen övertygad om att sagda bil har fått hjälp att börja brinna och det väcker ett par funderingar.

För det första så undrar jag varför det alltid brinner i "utsatta områden". Förklaringen som oftast levereras i media är "socioekonomiska faktorer", alltså att de som lever i dessa områden har det dåligt ställt.
Jovisst, folk har det olika ställt och det kan man tycka vad man vill om men ger det verkligen folk en sorts moralisk rätt att förstöra för den som råkar ha ett par kronor mer på kontot?

För det andra: Jag går till mitt arbete varje dag och blir för det i dagens Sverige straffad med att få betala fullt pris för allt.
Det kan jag acceptera för att bekosta en stor offentlig sektor och ett finmaskigt socialt skyddsnät, men är det verkligen rätt att jag ska tvingas ta lån på hundratusentals kronor för att "köpa mig fri" från problemen och flytta någon annan stans?

Varför kan inte allmännyttan garantera mig och min egendom trygghet och en god natts sömn?


Inga kommentarer: