torsdag 19 november 2020

Hästhagen

 
Jag bestämde mig för att försöka piffa upp en del av de äldre bildgallerierna på min fotosida och valde att plocka fram bilderna från en av mina första ruinturist-utflykter från Hästhagsvägen i Söderfors.

Bilderna är tagna april och november 2006 och håller en lägre nivå än många nyare, men jag fick ändå till det hyfsat tycker jag.


Kort om platsen; området bestod av sju huskroppar med tre våningar och byggdes i slutet av 60-talet som ett led i miljonprogrammet. Nog fint och trivsamt på sin tid, med ganska hög standard.
Sedan kom 80-talet då folk fick lite mer pengar och många valde att flytta in i det närbelägna villaområdet istället och under 90-talet försvann många jobb på orten och husen stod till sist helt utan hyresgäster.

De användes en tid som flyktingförläggning och någon gång runt 2003 påbörjades en rivning. Dock så tog pengarna slut lagom när man hade rivit ut all metall och kastat ut spisarna genom fönstren.

Sedan stod husen i skick som på bilderna tills 2008 då de slutligen revs helt.


Här är några bilder. Fler (och en hel del annat) finns på min fotosida: www.leffesbilder.se

 

 


 

 

Inga kommentarer: