tisdag 21 januari 2014

Tisdagshumor?


I dag har jag fått guida runt en kines på jobbet och försökt svara på en halv miljon märkliga frågor ställda på väldigt knagglig engelska.
Min gäst var inte av den avspända typen, vilket nog kan förklaras med att arbetsplatskulturen skiljer sig åt en smula. Kinesiska firmor tenderar att vara betydligt mer hierarkiska än svenska och säger chefen "Hoppa!" så hoppar du, antingen på plats eller raka vägen till arbetsförmedlingen. Om det nu finns någon sådan där...

Jag är alltså i hans ögon ett antal pinnhål upp, vilket är en situation jag varken är van eller speciellt bekväm med, så jag försökte lätta upp stämningen genom att prata vänligt och lite skämtsamt med honom.

Mot slutet så tog han några bilder och jag blev med på en. Jag sade lite skämtsamt: "Hey, I haven´t shaved today!".
Hans reaktion blev "Solli, solli" samtidigt som han frenetiskt pillade på sin telefon.
Sedan såg han mitt flin (bakom två veckors skägg) och sa: "Aaah, jå jåking? Mista fanniman..."

Så, då var isen bruten. :)


Apropå jobb så ska det bytas ut lite utrustning där till helgen så jag har gått med på att jobba på söndag. Om allt flyter på som det ska så blir mitt uppdrag enbart att köra travers och svara på lite frågor. Men jag har en liten föraning om att allt inte kommer att gå som en dans på rosor, baserat på erfarenhet av liknande projekt.
Jag ska vara där klockan 08 och det kan nog dröja innan jag kan fara hem. Men visst, lite extrapengar är aldrig fel.



Apropå ingenting så läste jag att SJ ska spara pengar och sparka en massa folk, främst sådana som jobbar med biljettförsäljning och kundservice.
Javisst, sämre service och tillgänglighet. Det är DET som kommer att locka fler kunder att välja dem...

Inga kommentarer: