fredag 10 augusti 2012

Leif på alla fyra och lite sportfunderingar

Ett par kompisar införskaffade nyligen denna söta lilla krabat, och givetvis blev namnet lika vackert nämligen Leif.
Jag känner mig oerhört hedrad måste jag säga.





Jag har semester en vecka till och har hittills mestadels hållit mig på hemmaplan. Det har blivit några små utflykter, men inget som egentligen är någonting att skriva om.
Sommar-Sverige har vädermässigt visat sig från sin sämre sida i år så det har blivit några kvällar hemma framför tv:n. Ja, det finns dåligt väder - oavsett vilka kläder man har.


Just nu pågår OS i London och jag kan inte låta bli att fascineras över hur många kufiska sporter man kan göra OS-grenar av. Det känns som att det är ett tvång för arrangörerna och IOK att varje gång uppfinna nya sporter för att göra just årets spektakel störst.

För en månad sedan hade jag inte hört talas om sporter som starbåt eller dubbeltrapp (förutom att det är ett arrangemang av strömbrytare) och att BMX och beachvolleyball är OS-grenar övergår mitt förstånd.

Jag måste dock säga att beachvolleyball på damsidan är en trevlig sport att följa. :)

Nåväl, nu när seriositetsnivån på spelen sjunkit ganska lågt (BMX etc...) så kan man väl dra det hela ett steg längre och försöka sig på lite mer publikfrieri.
Man kan exempelvis kombinera sporter såsom simhopp och fäktning eller häcklöpning och taekwando, kan nog bli skoj.
En bekant föreslog "fickpingis", men jag har svårt att se framför mig att SVT skulle direktsända det.

Jag tror att vi istället ska vända ögonen österut till våra finländska vänner.
De har ju en lång tradition av udda sporter som kärringkånk, maratonbastu och VM i brakskit.
I vissa obskyra regioner i Australien utövas dvärgkastning och eftersom allting nu för tiden måste ha en mångkulturell touch så borde det gå att fixa till ett globalt samarbete och komma fram till en bra lösning.

"Liiilla särring powling" skulle få mig klistrad framför apparaten... :)


Jag läste för övrigt att de brittiska öarna (utom Irland) tävlar under gemensam flagg. Detta måste ju vara för att engelsmännen inte ska komma sist i medaljligan då deras paradgren "äta fish-and-chips med ruttna tänder" ännu inte finns med i programmet...

Inga kommentarer: