söndag 2 mars 2014

Det rör på sig...


Nu är vi inne i mars månad och det känns som att vi är på rätt väg då den lilla snö som föll igår kväll inte låg kvar mer än några minuter. Förvisso så har den här vintern varit ganska mild och kort - åtminstone jämfört med förra årets - men jag vill ändå ha sol och värme nu.


I fredags drack jag lite öl med en bekant och vi hamnade slutligen på ett av stans "danshak" där vi ägnade oss åt att dricka öl och skaka lite rumpa. Det tillhör ovanligheterna att jag dansar då jag är lika smidig som en gravid kakelugn på rullskridskor, men jag tror att jag lyckades undvika att knocka någon på dansgolvet så jag får väl ge mig själv ett hyfsat godkänt betyg.

Lördagen tillbringades under en filt i soffan till några lättsmälta komedier. Har man arbetat hårt en vecka och sen motionerat på krogen så förtjänar man en dags soffhäng.



Jag sitter och kollar igenom nyhetsrapporteringen om utvecklingen i Ukraina och fascineras över att världen inte tycks förändras till det bättre på en del plan. Den som har lite koll på historia ser ganska snabbt att det som den ryska semi-diktatorn håller på med är precis samma saker som en välbekant tysk herre ägnade sig åt något år innan han drog igång en av 1900-talets största katastrofer.

Man kan rangordna hur man vill men en annan enorm europeisk katastrof skedde i den röda stjärnans namn och det känns som att det finns en och annan som vill "återställa ordningen" vad gäller makten i öster.

Det som är mest skrämmande med utvecklingen är parallellerna till 1930-talet samt det faktumet att det runt Östersjön finns några små länder som kan ligga lite pyrt till om björnen får för sig att gå åt andra hållet.

Men svenska politiker har ju i 25 år bedyrat att Ryssland inte utgör något hot och därför avskaffat i princip allt som en gång fanns av militärt och civilt försvar, så då måste det ju vara så.
Eller...?


Inga kommentarer: