torsdag 13 mars 2014

Plask...


En av veckans större händelser i den lilla ankdammen Sverige (åtminstone enligt kvällstidningarna) är att en butiksägare i Göteborg ska ha slängt vatten på en kvinna som satt och tiggde utanför butikens fönster.
Jag skriver "ska ha" eftersom detta är kvinnans version, medan butiksinnehavaren hävdar att han skulle putsa fönstren och att det då stänkte lite vatten.

Det intressanta är att ingen förutom de inblandade parterna vet vad som har skett, men media ställer sig direkt på tiggarens sida och så är det berömda drevet igång igen.

Nu så tycker inte jag att det är acceptabelt att hälla vatten över folk bara för man ogillar dem, men jag kan (till skillnad från DN etc.) inte avgöra vad som egentligen har skett utan att ha sett det med egna ögon.

En sak man måste hålla i minnet när det gäller tiggare är att de i de allra flesta fall arbetar för organiserade ligor. Det är alltså en form av människohandel.
Man kan kanske anta att de figurer som basar över ligorna har funnit på ett sätt att använda de människor som inte duger till prostitution för att dra in lite pengar. Jag har hört det påståendet från flera håll och med tanke på hur cynisk trafficking-branschen är så kan det nog stämma.

Många tiggare är dessutom väldigt påflugna och sitter det sådana utanför en butik så kan det mycket väl få kunderna att gå någon annanstans.
Så jag har förståelse för att butiksägaren blir förbannad och försöker mota bort tiggare, jag hade antagligen agerat på ett liknande sätt själv.


Det jag inte har förståelse för är motreaktionerna i media och från några grupperingar på vänsterkanten som har bestämt sig för att manifestera utanför butiken. Mot ägaren och "mot rasism" i allmänhet.
Man har alltså bestämt att detta är ett utslag av rasism från ägarens sida (följaktligen är han svensk då inga andra varianter av rasism existerar) utan att för ett endaste ögonblick försöka sätta sig in i vad som har hänt eller fundera över alternativa förklaringar.

Ägaren är svensk och tiggaren rom, då finns det bara en förklaring och då har man rätten att försöka sabotera hans verksamhet samt hota honom och hans barn till livet. Ja, det har tydligen skett...


Svensk media är jävligt snabba på att hänga ut folk som "rasister" utan att kontrollera de faktiska omständigheterna. Historien som ledde till "slöjupproret" visade sig ju vara en ren lögn och 13-åringen som den elaka konduktören kastade av tåget var inte direkt oskyldig. För att ta några exempel.

Jag är motståndare till rasism i alla dess former, men när man drar fram rasistargumentet så fort någon individ från en "utsatt grupp" råkar ut för en (verklig eller inbillad) oförrätt utan att kolla upp vad som egentligen har skett så är man ute och cyklar.
Uppbackningen från media resulterar i att vissa våldsamma grupperingar på vänsterkanten tillåts bete sig lite hur de vill, de hotar, slår och sparkar ju för "en god sak"...

Beter man sig på det viset så är man inte en antifascist, man är enbart en idiot.

Avslutningsvis så måste jag poängtera att jag tycker precis lika illa om de högerextrema grupperingar som hotar och misshandlar folk för sin saks skull. Båda har nämligen gjort samma fel - de har inte lärt sig ett skit av historien...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Polisen har i sin undersökning inte kunnat hitta några spår som tyder på att tiggande i Sverige har något samband med organiserad brottslighet. Det är ju svårt att tänka sig att ligor skulle intressera sig för sådant företag som bara inbringar kaffepengar. Oavsett hur det visade sig vara i det enskilda fallet skulle tiggarna inte vara mindre utsatta! Argument om bedrägligt beteende känner man igen från människor som vill förvanska bilden genom skrämsel och har ett intresse av att utmåla fattiga människor som ohyra.
Vad jag har sett i rapporteringen av Göteborgshändelsen har det inte handlat mycket om rasism, utan det symboliska i händelsen, förtrycket från den bemedlade makthavaren mot den redan förtryckta obemedlade människan utan röst. Det finns ögonvittnen om vad som har hänt, men inte sagts, och det har tydligen inte bara råkat spillas lite. Det har säkert dragits höga växlar på att det var ett rasistdåd av vissa personer. Sådana motiv är nog nästan omöjliga att bevisa. Vad som är ganska säkert däremot är att situationen som har tvingat den där kvinnan till yttersta nödlösningen, att tigga, har att göra med vedertagen rasism.
/Henrik

Farbror Leif sa...

Nu vet jag inte hur "alla andra" resonerar men personligen så betraktar jag tiggare som lätt irriterande och i många fall påflugna, men inte som "ohyra".

Jag har dock oerhört svårt att förstå resonemanget att kvinnans tiggande har med "vedertagen rasism" att göra.
Har vi svenskar en kollektiv skuld och är det verkligen "förtryck" att försöka hålla borta personer som kan skrämma bort kunder från sin affär.

Jag har som sagt ingen aning om hur damen har betett sig, men jag vet att det finns en del tiggare som kan vara väldigt påflugna och få folk att välja andra affärer, på samma sätt som skränande "A-lagare" kan göra.

Men min mening med inlägget var att uttrycka förvåning över den i mitt tycke överdrivna motreaktionen. Jag anser inte att det är speciellt lämpliga att hälla vatten över folk, men det här är en storm i ett vattenglas, om uttrycket tillåts...