tisdag 4 januari 2011

Illojala jag

Jag är ledig på fredag, vilket innebär att det är en dag kvar att jobba denna vecka.

Jag vågar inte skriva ”En dag kvar av veckan på detta dårhus” för då kan man tydligen bli hemskickad. Åtminstone om man är inhyrd hos Volvo.
Det råkade nämligen en kille ut för tidigare. Han blev hemskickad från sitt uppdrag efter att ha fällt den där kommentaren på Facebook. "Illojalitet mot företaget" hette det.

Jag har ett par funderingar i ämnet.

För det första, det där med "lojalitet"... Som inhyrd förväntas du (på en del arbetsplatser - inte alla) jobba snabbare och hårdare än den fasta personalen under sämre förutsättningar i form av utbildning och utrustning.
Du får ofta skit slängt efter dig av både kollegor och chefer och du och de andra konsulterna bildar ibland ett sorts B-lag på golvet.
När ni får höra hur mycket ni kostar samtidigt som ni inte blir medbjudna på julfesten fast ni har slitit där hela året så är inte "lojalitet" den första känslan som poppar upp...

Jag säger inte att man skiter i sitt jobb, men motivationen att göra "det där lilla extra" infinner sig inte om man bara får ta skit hela tiden.
Sen så tänker man efter en extra gång innan man exempelvis påpekar faror i arbetsmiljön vilket väl inte är så bra, men ett riskfyllt arbete är bättre än inget arbete alls.


På merparten av landets arbetsplatser behandlas inhyrd personal väl, men det finns tyvärr en hel del där de betraktas som något som katten spytt upp på finmattan.
Tro mig - jag har upplevt båda.

Sen det där med "dårhus", de flesta som har arbetat inom industrin förstår liknelsen. Under mina 15 år inom industrin har jag haft många märkliga kollegor och några av dem har jag skrivit om här tidigare.
Sen så uppstår det alltid en formidabel cirkus bland lägre chefer och planerare inför varje årsbokslut. Allt ska ut - till varje pris. Effekten blir att alla vill få ut "sitt" utan hänsyn till hur flödet i en produktion fungerar och allt blir ett stort kaos.
För övrigt så stod det "Gökboet" målat på dörren till fikarummet på ett av mina tidigare jobb och jag instämmer till fullo.

Jag undrar förresten vad facket gör i en sådan här situation?
De av oss konsulter som är fackanslutna betalar precis samma procent av lönen som fast personal i avgift, men fan vet vad vi får för den.
Jag tillhör IF Metall och får således deras medlemstidning hem i lådan. I den kan man ibland läsa artiklar som behandlar kampen mellan "våra medlemmar" och bemanningsföretagen.
Då undrar jag till vilken märklig tredje kategori jag tillhör och varför jag måste betala 650 kronor i månaden för det...?

Inga kommentarer: