tisdag 12 juli 2011

Tisdagsgnäll

Jag har tidigare försökt lova mig själv att inte klaga så mycket på min omvärld eftersom man då tydligen är både cynisk, bitter och konservativ, men vissa dagar kan jag inte vara tyst.


Morgonen började med att jag försov mig en smula och stressade iväg för att ta bilen i stället för cykeln till jobbet. Dessvärre så hade mina efterblivna grannars idiothund bestämt sig för att lämna en stinkande hög precis utanför dörren som jag givetvis klev i och blev tvungen att hyvla av skosulorna på gräsmattan för att inte förvandla min bil till en rullande gödselstack.
När jag kommit halvvägs till jobbet så fastnade jag i en bilkö som orsakades av att någon inte kunde köra sitt husvagnsekipage som folk utan hade vikt den kring en trafikskylt på refugen. Det tog ett bra tag för sopan att få rätsida på detta och det gick inte att vända på platsen så jag fick vänta.

Allt detta renderade i att jag stövlade in på jobbet en halvtimma försenad och konstaterade att min matlåda låg kvar hemma. "Nåja, jag får väl åka o handla nån skräpmat då" tänkte jag innan jag insåg att även plånboken låg hemma. Som tur var så hade min kollega lite småpengar så jag kunde köpa en macka i automaten.


Sen var det lunch och läge att surfa runt på nyhetssidorna. Jag läste i Sydsvenskan att ett amerikanskt filmbolag som hade planerat att spela in "en storfilm med judiskt tema" i Malmö nu har fått kalla fötter.
Anledningen är att "Simon Wiesenthal Center i USA har sagt att södra Sverige är en MYCKET osäker plats för judar på grund av den stora och allt fientligare muslimska folkgruppen".
Tydligen så är det förutom Malmö enbart Turkiet som pekas ut som en osäker plats för judar i Europa.

Det här är både tragiskt och lite fascinerande. Våra politiker har gapat om "mångkultur" en en del år nu, men innebär inte det att flera olika kulturer ska leva sida vid sida i en fredlig samexistens?
När man genom att ta hit en stor massa av en folkgrupp som har stora problem med en annan och placerar dem på samma ställe så bäddar man för problem.
Att man dessutom låter folk bete sig hur fan som helst utan att straffas gör knappast saken bättre. Man kan inte kräva "respekt" om man inte själv respekterar andra.

Sverige skrävlar ofta om sin storsinta invandringspolitik, men om man skapar ett liknande scenario som i de regioner som folk har flytt ifrån så har man skjutit sig själv i foten rejält...
Det ska bli intressant att se hur de stora mediedrakarna hanterar denna nyhet. Mina huvudgissningar är att det antingen blir en kompakt tystnad eller att det i vanlig ordning är den strukturella rasismen i det svenska samhällets fel och att även Sverigedemokraterna har ett finger med i spelet på något märkligt sätt.
Faktumet att det finns andra grupper än nynassar som är antisemiter törs man knappast nämna högt...

Svenska politiker brukar för övrigt prata vitt och brett om hur bra allt i Sverige fungerar (sjukvård, skola, järnväg etc...), vilket vi som bor i verkligheten utanför riksdagshuset ofta har helt andra erfarenheter av.


Jag kikade även in hos Expressen och läste: "Passagerarplan fick nödlanda vid Legoland". Av rubriken får man en inre bild av en jumbojet som plöjer fram genom miljarder små plastbitar medan barnfamiljer flyr i panik.
Så är det givetvis inte, planet landade (utan problem) på flygplatsen i Billund som ligger i närheten av nöjesfältet. Om vi överför idiotrubriken till svensk geografi så är det ungefär som att hävda att "planet landade vid Skansen", när det i själva verket tog mark på Bromma.

Skäms på er "journalister" som skriver sånt trams och skäms på mig som är dum nog att läsa den sidan...


Nåväl, eftersom jag kom sent så fick jag gå hem sent och den sista timman satt jag mest och rullade tummarna (eftersom vi inte får arbeta ensamma) och stirrade på världens långsammaste minutvisare.

När jag sen skulle åka hem (trött, sur och hungrig) så stod det en polsk långtradare och blockerade min bil och eftersom chauffören inte begrep engelska så tog det en stunds gestikulerande innan han flyttade på sig.


För att avsluta gnällandet för idag så konstaterar jag att det ösregnar och jag skulle behöva handla.
Så, nu är jag färdig.

Inga kommentarer: