onsdag 5 juni 2013

Din fana, högt din bragderika bära...







I morgon är det den sjätte juni, Sveriges nationaldag. Vissa anser att man bör fira den, vissa inte.

Själv är jag född i Sverige av två svenska föräldrar och om jag ska döma av vad jag kan läsa i många tidningar så ska jag sitta hemma i morgon med släckta lampor och skämmas över detta faktum.

Det är samma visa nu som de senaste åren, allt nordiskt är fult, förkastligt och - givetvis - rasistiskt. Nationalsången bör bytas ut mot någonting som "hyllar mångkulturen" enligt journalisterna på Göteborgs-Posten.

Jag tänkte inte sväva ut allt för mycket här utan nöjer mig med att konstatera att vi svenskar faktiskt har en del att vara stolta över. Jag tänker då främst på tekniska och humanistiska landvinningar.


Egentligen så borde vi i morgon rulla ut alla åldringar från servicehusen och bjuda dem på en brakmiddag, ty det är de tidigare generationerna som med blod, svett och tårar byggt upp det samhälle vi har idag som borde uppmärksammas.
Sverige gick från ett fattigt bondesamhälle till en relativt välmående och högutvecklad nation på en väldigt kort tid tack vare deras uppoffringar.

Sen att dagens politiker gör sitt bästa för att rasera det samhällsbygget är en annan femma...


Givetvis finns det en hel del som man inte är direkt stolt över, exempelvis Sveriges eftergifts- och kappvändarpolitik under andra världskriget och framåt.
Men jag antar att det gäller för alla länder, det finns bra och mindre bra delar av historien.

Om man ska återgå till det där med nationalsånger så är väl jänkarnas "...the land of the free and the home of the brave." någonting som en hel del människor världen över kan ha vissa synpunkter på...



Jag tillhör inte de som brukar fira nationaldagen med pompa och ståt - jag ska för övrigt jobba i morgon - men att hissa flaggan kan jag väl kosta på mig.
Frågan är kanske bara hur länge jag får göra det innan jag får bilen uppeldad och "rasist" slängt i ansiktet. Det händer ju så mycket märkliga saker nu för tiden.




Den uppmärksamme noterar kanske att bilden överst i inlägget visar den tretungade örlogsflaggan och inte den vanliga fyrkantiga. Så jag är väl lite extra krigisk, hatisk och allmänt otäck idag då gissar jag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Din jävla negerboll!

Farbror Leif sa...

Mums :)