torsdag 21 november 2013

Leende kolsvarta nyllen...


Nu för tiden går det knappt en dag utan att man får läsa i tidningen om hur trångsynta och fördomsfulla vi infödda nordbor är. Det är ett mantra som ständigt hamras in i våra huvuden.

Listan över allt som är fult är ganska lång och innefattar de flesta av våra klassiska traditioner samt glassar, godispåsar, bakverk, serieböcker osv. osv.

Nu kan vi även lägga pärlplattor till listan, åtminstone om man av pärlorna gör svarta leende ansikten.





Det är butikskedjan Åhléns som dragit tillbaka 650.000 exemplar av sin julkatalog då ovanstående bild smugit sig in. Några lättkränkta och högljudda personer har klagat och nu trycks hela upplagan om.
I mitt stilla sinne undrar jag hur vettigt det är sett rent ekonomiskt och miljömässigt...

Sen så kan man ju tycka att den som vill vara en godhetsapostel och göra världen till en bättre plats exempelvis kunde skänka en tusenlapp till nödlidande på Filippinerna i stället för att oja sig över vilken färg på ansiktet en jävla pärlplattefigur har...

Sverige är verkligen dårarnas paradis på jorden och jag sitter och klurar på vad som är nästa föremål, figur eller företeelse som ska gå till slakt.

En stark kandidat borde vara själva jultomten.
Vid en första anblick så verkar han ju vara en politiskt korrekt motsägelse då han är en god vit man, men när man tar med i beräkningen att han företrädesvis ger gåvor till kristna barn i västvärlden så framgår det vilken fördomsfull och diskriminerande skitstövel han måste vara.

Sen så använder han sig av ett antal renar vilket kanske är kränkande mot samer och hans veritabla armé av dvärgar som arbetar under slavliknande förhållanden kan ju vara någonting för de småväxtas riksförbund (om ett sådant existerar) att kika närmare på.
Tomtefars färdmedel tycks fungera utan utsläpp (undantaget den mängd gaser som åtta renar fiser ur sig), men hur är det ställt med inleveranser och annat som hör till när man har en stor fabrik i ett så känsligt ekologiskt område som Arktis?
Många frågor blir det...


Nåväl, jag vet inte om jag ska skratta, gråta eller bara skynda mig att köpa pepparkakor medan jag kan...

Inga kommentarer: