fredag 29 november 2013

Tomteläsk?


Den svenska jultomten är en blandning av folktrons gårdstomte/hustomte (som var en vresig jävel som man gjorde bäst i att hålla sig väl med - därav gröten) och den amerikanska Santa Claus som dök upp i mitten av 1800-talet och inte som många tror en figur som först dök upp i en Coca-cola reklam.

Bilden av tomten cementeras bla. i dikten "The Night Before Christmas" från 1823 och finns tecknad i en dagstidning från 1863. Coca-Cola uppfanns 1886 dess och inflytande på bilden av tomten ligger mer i att tecknaren Haddon Sundblom (född i USA men med finsk far och svensk mor) gav det amerikanska folket en konsekvent bild av tomten under en 30-årsperiod och på så sätt standardiserade dennes utseende.

Men det hindrar inte läsk-koncernen från att köra vidare på det konceptet år efter år. 


Jag besökte min lokala kvartersbutik nyss och där var visst julstämningen på topp. Man noterar det då det står ett berg av Coca-Colaflaskor mitt i vägen och en stor affisch förkunnar att tomten minsann livnär sig på denna dryck. Själv blir jag lite kluven.
Jag vet nämligen inte om jag ska irritera mig över att de försöker konkurrera ut julmusten varje år, eller om jag ska imponeras av att en person med tomtefars BMI för en gångs skull får synas på reklamaffischer.



Eftersom jag har en rondör som påminner om tomtens (och känner mig ganska snäll) så har jag funderat på om det där kanske vore en karriär för mig. Frågan är bara vad jag skulle göra årets övriga månader?


Julmusten slår Colan på alla punkter utom en, det är nämligen stört omöjligt att blanda drickbara groggar på julmust. Men det argumentet lär jag inte få se på en affisch i närbutiken...

1 kommentar:

Matte sa...

"Dö för i helvete tomtejävel"

https://www.youtube.com/watch?v=0J7FYP3oPMA

Föresten tomten finns inte..

http://hem.bredband.net/b237982/tomten.htm