måndag 9 december 2013

Genusvansinnet ligger inte på is...


Jag har en teori som går ut på att när man stängde de stora svenska mentalsjukhusen på 1980-talet så fick de patienter som inte söp ihjäl sig i sin ensamhet jobb som genusvetare och kvällstidningsjournalister. Det känns som att jag får den tesen bevisad i stort sett dagligen.

I dagens SvD läste jag om att Miljöpartiet i Stockholm anser är det dags att äntligen göra snöröjningen mer jämställd.

Vice ordföranden i Stockholms trafik och renhållningsnämnd:

– Männen och deras bilåkande har alltid prioriterats högst. Men man måste se till hur en modern stad fungerar idag, det är helt andra transportmönster. Gångtrafikanter, cyklister och kollektivtrafiken måste komma först.


Förvisso så kan jag hålla med om att det kan bli en del "okynnesåkande" när man har en bil, men om prioriteten är att ta sig till jobbet så väljer man det transportmedlet som känns driftsäkrast och då pratar jag inte om bussen.

När man bor på Södermalm och arbetar (?) i en kommunal nämnd i innerstaden så går det finfint att ta tunnelbanan, men det finns en värld bakom skygglapparna.
Att påstå att män åker bil och kvinnor åker kollektivt är en grov generalisering och en könsstereotyp om någonting.
Jag känner en massa kvinnor som åker bil till jobbet och en hel del män som tar bussen eller cyklar. Påfallande ofta så beror valet på vilket som är mest praktiskt och om det går att ta sig till sitt arbete eller till en affär på något annat sätt än med bil.


Själv så cyklar jag oftast till jobbet, men ibland blir det bilen. Jag brukar skylla det på att jag ibland har ärenden och försöker kombinera dessa eller att jag bara är lat. Men nu så inser jag att jag givetvis tar bilen de dagar jag hatar kvinnor lite extra. Tack för lärdomen Miljöpartiet...


Så vitt jag vet så har en stadsbuss oftast svårare att ta sig fram i dåligt väglag än en personbil så jag förstår inte riktigt logiken. Det känns inte som en miljövinst med en buss som sitter fast i en snödriva så att du får kalla på bärgare och ersättningsbuss.
Vill man att folk ska åka mer kollektivt så måste man göra det enklare, bussen ska gå dit man vill åka, när man vill åka. Vi är väldigt många som jobbar "icke-kontorstider"...


Sen så kan jag för mitt liv inte begripa varför allt ska kläs i genus-dräkten. Snöröjning har med trafiksäkerheten att göra, ingenting annat.
Jag kan hålla med om att framkomligheten på gång- och cykelbanor ibland är under all kritik, men man kan ju inte ta allt på en gång.

Helt klart är dock att vägar som leder till arbetet för oss som börjar jobba flera timmar innan kommunala tjänstemän har fått i sig sin första latte bör få hög prio. Då kan jag samt mina manliga och kvinnliga kollegor börja generera skattepengar, ni vet det där som driver runt samhället...

Men för att vara säker på att ta mig fram då så får jag väl (som det svin mitt kön gör mig till) skaffa något bensinslukande fyrhjulsdrivet monster till bil gissar jag.



Apropå politiker så anser ju många av dem inte att skattepengarna är någonting som man har fått medborgarnas förtroende att förvalta utan att dessa är personliga fickpengar som man kan bränna på allt möjligt galet.
Sidan "Slöseriombudsmannen" gräver lite i detta fenomen.
Underhållande och djupt tragiskt.

http://sloseriombudsmannen.se/

Inga kommentarer: