torsdag 19 december 2013

Ze germans...?


Igår fick jag sällskap av en tysk herre på jobbet, en kundrepresentant som ville följa arbetet. Vanligtvis så får besökare stå utanför ett staket och betrakta verksamheten, men är man den största kunden så får man vissa privilegier. Tack vare detta så har vi dock fått vår avdelning uppfräschad med nya stolar, mattor etc. så jag klagar inte.
Bruna tungor gav oss röda mattor, bokstavligt talat...

Nåväl, mina fördomar om tyskar gav vid handen att dagen skulle handla om ordning, tempo och disciplin. Jag hade mer eller mindre förväntat mig "Schnell!!!" och piskrapp om jag drog benen efter mig, men det visade sig att han var riktigt trevlig.
Jag hade även bekymrat mig över att all kommunikation skulle ske på engelska, men när jag hörde hur illa han - och även de ingenjörer från utvecklingsavdelningen som var med - pratade så stärktes självförtroendet en smula och dagen flöt på ganska bra.

Eller ja, jag får väl se om passerkortet fungerar senare... :p


Jag nämnde besöket i en status på Facebook och givetvis började det ramla in konstiga kommentarer. En bekant skrev: "Vad sa han om din Arbeit macht.... skylt?" och det fick mig att tänka på en episod som inträffade på ett jobb jag hade i slutet av 90-talet.

Vi hade haft en kinesisk utbytesstudent som jobbade lite extra hos oss och fått honom att skriva "Mata ej djuren" med kinesiska tecken på en skylt vi satte upp utanför avdelningen. När chefen frågade vad det stod blev svaret: "Nåt poetiskt om balansen i livet, Yin och Yang du vet..."

Några månader senare dök ett studiebesök från Kina upp. Dagen efter kom en lätt upprörd chef till oss, slet ner skylten och sa: "Ni är idioter, allihopa".


 En del har inget sinne för humor. :)



I eftermiddag gör jag mitt sista arbetspass innan den efterlängtade julledigheten. Jag har lyckats tigga åt mig några lediga dagar så med nuvarande schema så är jag ledig 1½ vecka, jobbar en dag och är ledig i fyra. Det känns som en helt acceptabel lösning.

Jag tänkte passa på att åka till systemet och bunkra upp lite nu innan den värsta ruschen börjar. På inköpslistan står bland annat några flaskor glögg och jag kan faktiskt rekommendera årets Blossa, riktigt god.



Inga kommentarer: