lördag 9 augusti 2014

Att filtrera verkligheten.


Nej, jag pratar inte om den typ av verklighetsfiltrering som sker när man väljer att forma hela sin världsbild av vad man läser i Aftonbladet utan filtrering av det optiska slaget.

För några dagar sedan skaffade jag ett polfilter till kameran. Ett sådant används för att framhäva vissa färger i en bild - exempelvis göra himlen blåare - samt att minska solljusets reflektioner i exempelvis vattenytor.








Jag testade effekten lite i en närbelägen "badgrop" och får väl betrakta resultatet som hyfsat lyckat. Dessvärre var det tomt på fisk just där jag befann mig, så jag fick experimentera med en toffla.

Skillnaden hade blivit mer markant om det var helt stilla i vattnet, men ändå...
Noll effekt åt vänster, full åt höger:


 



För övrigt så är det ju som så att rätt utrustning är A och O när man tar en tripp till stranden, eller hur? :)






Inga kommentarer: