tisdag 5 augusti 2014

Nämen oj, hände nåt i Sverige? Vi som är så snälla...


Igår åkte jag ut och badade med några bekanta och låg på rygg och bara njöt av sommaren och studerade intressanta molnformationer:






Som bekant så rasar en stor skogsbrand en bit norrut och i förmiddags blåste röken in över stan.

Jag vaknade i morse av att två stora helikoptrar flög över huset. Om jag minns rätt så var det väl de som vissa politiska krafter på vänsterkanten inte ville ha inköpta då vi ska ha ett "Icke-våldsförsvar".
Jag håller med om att "Make love, not war" och så vidare är vackra tankar, men jag är lite tveksam till att sitta i en ring och sjunga Kumbaya alternativt "Vi ger oss" är speciellt effektivt mot skogsbränder...

Nu riskerar jag säkert att reta upp en och annan, men jag tycker att det är oerhört tråkigt att man har skurit ner så mycket på exempelvis Civilförsvaret att man är tvungen att förlita sig på privata aktörers välvilja för att försöka lösa problemen.

Och givetvis; all cred till de som på olika sätt engagerar sig...


Inga kommentarer: