onsdag 21 december 2011

Ho ho ho...

"Det lackar mot jul", som man brukar säga och i går morse så uträttade jag alla ärenden jag hade inför helgen. Detta innebär att jag på fredag - då jag är ledig - kan sitta hemma i lugn och ro och tänka på alla stackare som precis fått lön och måste ut och slåss i affärerna samtidigt.
Eventuellt så korkar jag upp min glöggflaska medan jag tänker på mina medmänniskor. :)

Jag brukar säga att julen är till för barnfamiljer, affärsinnehavare och religiösa. Eftersom jag inte platsar in nån av de kategorierna så ägnar jag mig inte åt något storslaget firande. Jag springer inte på julottan eller dekorerar mitt boende med 10.000 blinkande tomtar som man gör i vissa amerikanska filmer och IKEA:s julskyltning.

På julaftonen brukar jag åka hem till mina föräldrar och äta mat och byta paket (om vi har vart snälla) och på juldagen blir det en sväng på krogen med några goda vänner. Juldagen är ju den "stora hemvändardagen" på många uteställen så då träffar man på gamla bekanta som flyttat från stan.
Vad gäller pynt så har jag två ljusstakar uppställda, det räcker för mig.


Men i dessa tider då tomteluvor och luciatåg på vissa ställen anses rasistiska så tycker jag att det är viktigt att vårda våra traditioner och låta folk få fira jul precis som de vill.

Här kan man givetvis argumentera för att julen som vi firar den är ett hopkok av kristna och hedniska seder samt att tomten som han är klädd först dök upp i en Coca-Colareklam.
Men det spelar ingen större roll anser jag, julen som den firades när man var liten med tomtar, julklappar, släktträffar, skinka osv. osv. är en del av vårt kulturarv.
Just det där som tydligen nu är så fult, kränkande och diskriminerande.

Så man får kanske passa på att ta för sig av läckerheterna medan det går...


Apropå ämnet så tänkte jag visa en bild - en kaffereklam - från 1974.
På den tiden så kunde man fortfarande uttrycka sig om svenska traditioner i positiva ordalag:




God Jul förresten :)

Inga kommentarer: