torsdag 19 april 2012

Latmasken är en allvarlig sjukdom...






På väg hem från jobbet i eftermiddags stannade jag till vid min lokala närbutik där jag fick mig veckans skratt.

En man i 25-årsåldern har parkerat sin stylade BMW på handikapparkeringen, han kommer ut ur affären utan några synbara rörelsehinder och sätter sig i bilen då en dam i 50-årsåldern gapar åt honom: "Både du och din bil är skitfula, men det är inte giltiga skäl för att stå här!!!".

Jag började skratta, samtidigt som jag funderade på om det skulle urarta som det berömda parkeringsbråket i Landskrona. Tack och lov så nöjde sig mannen med att grymta något obegripligt och försvinna med en rivstart.


Några timmar senare ser jag en artikel i länstidningen om att tilläggsskylten (som bilden ovan visar) inte är något för Västerås. Tydligen hade Kristdemokraterna föreslagit det för att på ett skämtsamt sätt påminna dem som utan tillstånd parkerar på platser avsedda för personer med funktionsnedsättning. Den där skyltningen finns i ett antal städer i Sverige idag.

"Tekniska nämndens stab konstaterar dock att symbolen för rörelsehindrade respekteras i centrala Västerås. En tilläggstavla skulle dessutom riskera att förvirra budskapet för dem som inte förstår språket utan bara tolkar symbolerna."

Jag tycker nog att respekten för såna där skyltar är ganska bristande i stan, både centralt och i ytterområdena. Dagens intermezzo är knappast det första jag sett.
Sen det där med att "inte förstå språket", kan man inte kräva av bilförare att de ska förstå vad som står på skyltarna?
Det går väl att trycka upp en folder med vanliga fraser som man kan dela ut vid turistbyråer, polisstationer etc...

Är det möjligt att misstolka texten som: "Gäller ej snorgröna, sänkta bilar med gigantiska spoilers"?

För övrigt var bilen svenskregistrerad så man kan nog kallt räkna med att föraren enbart var lat. Det måste ju kännas rent för jävligt att behöva gå fem meter extra.
Kanske läge att flytta till exempelvis Texas där du kan handla precis vad du vill utan att behöva resa din lata röv från sätet?


1 kommentar:

Fargash sa...

På lastkajen på jobbet har vi fyra (tror jag) knallgula skyltar med budskapet "Parkering förbjuden". Detta hindrar dock icke alla lata svin att parkera MITT FRAMFÖR SKYLTEN! I närområdet finns ett otal parkeringar, men fan om man ska behöva gå några meter extra för att handla på Bolaget...