fredag 13 april 2012

Paraskavedekatriafobi...







... kallas det om man råkar vara rädd för fredagen den 13:e. Datumet alltså, filmerna från 80/90-talen är närmast att betrakta som komedier och de nyaste är bara allmänt usla.

Den huvudsakliga hypotesen kring datumets betydelse är att Jesus hade 12 lärjungar och den 13:e vid bordet var Judas som förrådde honom och fick honom korsfäst en fredag.
Vidare finns i den nordiska mytologin en berättelse om hur svekets och ondskans gud Loke kom som den trettonde gästen till ett gästabud i Valhall - och sedan lurade blinde Höder att skjuta sin egen bror Balder till döds med en mistelpil.

Två varianter av samma story...
 
Rädslan för talet 13 går dock tillbaka till tiden före kristendomen; antika trolldomsböcker visar att talet användes i formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter.
Detta i kombination med att fredagen (sabbaten) är en vilodag inom judendomen är förmodligen grunden till denna lätt märkliga vidskepelse.


Själv så är jag inte direkt skrockfull av mig.
Jag tog faktiskt körkort en fredag den 13:e, vilket väl möjligtvis innebär otur för mina medtrafikanter... :)



Apropå någonting helt annat så läste jag nyss en artikel om utbildningsväsendet i Nordkorea och skrattade gott åt den här bilden:




Det är en traktorsimulator - riktigt hightech. 
När man ser sånt där så förstår man varför deras raketer kraschar direkt efter start.

Med "politisk stabilitet" så löser man alla problem...

Inga kommentarer: