fredag 25 maj 2012

Fika med Youtube igen

Fredag och ledig idag. Jag trodde att jag hade bokat tvättstugan i förmiddags, men det visade sig vara igår så det enda tråkiga jag har att göra idag är att betala räkningar.

I väntan på att orka se hur kontot töms så dricker jag kaffe och kikar runt lite på Youtube.


Här är en film från 1960: "Aktuellt från SAAB". På den tiden slog man på stora trumman över att man tillverkade flygplan och bilar i samma företag och varvade bilder på dånande jaktplan med provkörningar av personbilar.

Senare kom koncernen att delas i flera självständiga bolag som inte har någonting med varandra att göra förutom namnet. De bolag som tillverkar försvarsprodukter och flygplan går det väl skapligt för, men biltillverkaren vet vi alla hur det gick med...

Nåväl, den här filmen är ett intressant tidsdokument som andas 50- och 60-talets optimism. Men det är klart, med tekniska underverk som analogimaskinen "Saabs Elektroniska DifferentialAnalysator" till sitt förfogande så måste man ju vara bäst. Eller hur? :)

Scenen nära slutet med killen som ligger på motorhuven och utför täthetstestet är fantastisk.





Här är ett klipp från en bilkyrkogård I Uppland. Det är en fantastisk känsla att vandra runt bland gamla bilvrak från svunna tider. Filmen är från 2009 och tydligen så tömdes området något år senare. Några fordon hamnade hos entusiaster men de flesta ska ha skrotats, vilket jag anser är ett kulturmord.





Jag besökte platsen hösten 2009 och här är några bilder:
http://www.leffesbilder.se/Bilder/album/Overgivet/Fordon%20och%20trafik/Skrotgarden/index.html

Inga kommentarer: