måndag 5 augusti 2013

Bland dårar och pölar


I helgen begav jag mig till några bekanta i den lilla Dala-hålan Säter. Vädret var fantastiskt så givetvis blev det grill och öl. :)





Här är en fin liten badpöl vi fann. Ett 50 meter djupt gammalt gruvhål som inte var direkt skitvarmt.
Nära botten så finns det enligt uppgift en förbindelse med ett närbeläget schakt som är 246 meter djupt så man bör vara simkunnig om man badar där...


 



Finns det någonting som samhället är känt för så är det mentalvård. Där finns även ett litet museum i ämnet som jag måste besöka någon dag för att beskåda Hibernal-hattar, lobotomeringsverktyg och annat otyg som man förr i tiden ansåg var bra för "idioterna".

Nåväl, vi promenerade runt lite bland de många halvdöda byggnaderna som finns på sjukhusområdet. Jag fascineras av arkitekturen som är både stilig och lite skrämmande, med tanke på historiken.



 
 
 
 
 



Givetvis så måste man introducera den unga generationen till de lokala sevärdheterna. :)





I ett hörn av området står den gamla "Fasta paviljongen" kvar, risigare för varje år. 

 


Det var inte läge att klättra in just då, men här är några äldre bilder från platsen. Interiörbilderna är från 2006 och redan då var det väldigt förfallet:




Helgen avslutades med sol och bad på en något varmare plats.


 


Sådana där minisemestrar kan vara fruktansvärt trevliga tycker jag. Den enda nackdelen är att jag för tillfället stinker blöt hund, men det finns ju tvål. :)

4 kommentarer:

Matte sa...

Rätta mig om jag har fel.
Men att kalla silvbergs gruva för badpöl skämmes ta mig fan!!!!

Farbror Leif sa...

Hahaha.
Det där med att skämmas är inte min starka sida alla gånger. Dessutom så är det just nu enklare att bada än att bryta malm där så det är definitivt en badpöl. :)

Matte sa...

Morr det är ju ett av sveriges bästa dykplatser ,Vad säger du om att damma av dykutrustningen och hälsa på "Harry" ?
http://www.baggbodykarna.org/showthread.php?t=75

Farbror Leif sa...

Jag tycker att Harry ser otrevlig ut, han bjuder säkert inte ens på kaffe. :)
Utrustningen är nog rejält dammig vid det här laget, men den som lever får väl se...