tisdag 13 augusti 2013

En liten åktur


När jag far på upptäcktsfärd och snokar rätt på en övergiven plats så känner jag mig som en 12-åring igen och de gånger jag stannar till vid en skyltad sevärdhet så känner jag mig som en pensionär.
Så summan av gårdagens tripp blir någonstans i övre medelåldern gissar jag.

Först så stannade jag till i ett litet gruvsamhälle och beundrade det vackra maskinhuset. I byggnaden som starkt påminner om en skånsk kyrka stod motorer, lintrummor, kompressorer och andra tekniska pryttlar som behövdes för att få upp malmen ur djupet en gång i tiden. Nu är byggnaden helt tom men riktigt trevlig att titta på.


 


Vägen ner i djupet, men det får finnas lite gränser för galenskaperna så jag höll mig på ytan.








Vidare till nästa halvt insomnade lilla gruvsamhälle. Mitt i byn sträcker sig två lavar mot skyn. I den mindre i bakgrunden fraktade man personal och i den större malmen.
Planen var att beundra utsikten men det visade sig att jag satt på gammal information och ingången var igengjuten.






I närheten låg en gammal kontorsbyggnad som visade sig vara väldigt urblåst. Den tycktes ha huserat ett dagis och en politisk ungdomsrörelse på slutet, men det där med "för framtiden" tycks vara en floskel. 
Det blir ofta så när jobb, affärer och skola försvinner till en större stad några mil bort. Få människor - allraminst ungdomar - orkar bo kvar. Med dagens bränslepriser och odugliga kollektivtrafik så måste man tydligen vara miljonär för att bo i och försöka upprätthålla den "levande landsbygden"...



 



Den lokala tennisklubben tycktes också vara på dekis.



 




Jag åkte vidare och fann en begagnad masugn vackert belägen invid en å.






Sedan kikade jag in på ett bruksområde och kollade lite på en hytta. Det här är en upprustad sevärdhet men konstruktionen är klart intressant.






I närheten finns en kraftstation som åtminstone emellanåt är i bruk. Den är byggd i det trevliga materialet slaggsten.



 



På vägen tillbaka till civilisationen så snubblade jag över denna gamla trafikskylt. "Hastighetsbegränsning upphör" (fri fart) betyder den och den har varit ogiltig sedan 1967.
Vissa saker var kanske bättre förr... :)




Inga kommentarer: