söndag 11 augusti 2013

Das hög...


I förmiddags spatserade jag runt lite kring området Anundshög utanför Västerås. Ja, både den största av gravhögarna och själva området heter likadant av någon anledning.

Anunds hög är Sveriges största och på området finns bla. 11 mindre högar och 5 skeppssättningar. Enligt sägnen ska vikingakonungen "Bröt-Anund" ligga begravd i högen, men det är högst troligt att en sådan aldrig existerat utan att området fått sitt folkliga namn av en inskription på en stor runsten i närheten där "Heden, Anunds broder" omnämns.

Den vetgirige kan läsa mer på exempelvis Wikipedia än vad jag orkar skriva just nu...

Nåväl, i förmiddags tog jag en liten promenad i området. Att försöka ta bilder vid ett turistmål en söndag i augusti är inte helt oproblematiskt då folk tycks betrakta en kamera som någonting man absolut måste ställa sig i vägen för.
Sen så kanske jag är lite gubbgrinig då jag irriterar mig på att folk låter sina ungar rulla nedför högen och att det springer lösa hundar på området, men jag tycker att man ska betrakta fornminnen med åtminstone lite respekt.

Men men, jag fick några bilder i alla fall. Innan regnet kom...



 
 
 
 


Inga kommentarer: