fredag 30 maj 2014

Val och vansinne


Få människor lär ha missat att det i söndags var val till EU-parlamentet och att det blev en viss omfördelning av mandaten.
Sådant är i mitt tycke helt normalt, folket ger sitt betyg åt politikerna och det kan förändras beroende på hur man anser att ens representanter har skött sig.

Jag är en flitig Facebookanvändare och har den senaste veckan noterat en rejäl ökning av det politiska pajkastandet. Det ger en fingervisning om att den där sidan kommer att bli fullständigt oanvändbar till hösten då det som bekant är riksdagsval.

Det som är både fascinerande och skrämmande med diskussionerna är att folk i många fall ger sig på både politiker och de som har röstat på dem. Det vanligaste resonemanget är att alla som har röstat på SD är outbildade och trångsynta rasister med en extremt låg IQ, men det förekommer även tjafs åt andra håll.


Jag har personligen oerhört svårt att begripa mig på det här med att man röstar på X och då per automatik är Y, Z och en jävla ÅÄÖ...

Jag väljer att lägga min röst på ett parti för att jag gillar deras politik och tankar bättre än de andra alternativen, men det är faktiskt det enda det säger om mig.
Det säger inte det minsta om mig som person, min utbildningsnivå eller min intelligenskvot.

Man kan kritisera olika partier och deras idéer och då välja att rösta på någon annan - det är en del av det man kallar "politik" - men att författa långa utläggningar där man idiotförklarar, förolämpar och i vissa fall hotar folk för det valet de har gjort är inte politik, det är rent vansinne.


Jag kan tycka att de som röstar på alternativ "A" i stället för "B" som jag kanske resonerar lite märkligt, men där drar jag gränsen. Min syn på en person baseras inte på vilken lapp de stoppar i kuvertet.
Det finns folk som har varit nära vänner i 20 år och avslutar vänskapen tvärt då det framkommer att de har gjort olika val bakom skynket. Det känns för mig extremt märkligt då personligheten inte förändras radikalt på en så kort tid...



Men visst, om man väljer SD för att man är en outbildad och trångsynt nasse så röstar man givetvis på FI för att man är en manshatande flata som är ful som stryk, på V för att man är en våldsälskande anarkist som drömmer våta drömmar om Sovjetunionen, på C om man är en efterbliven bonnläpp från Kolsva med 3 hg snus under läppen och dynggrep i näven. Osv, osv...

De flesta människor borde inse att sådana resonemang och generaliseringar inte håller.


Det finns partier långt ut till både höger och vänster som jag ogillar rejält, men hur mycket jag än avskyr deras åsikter så har jag inte rätt att försöka tysta dem eller att ge mig på de som röstar på dem.
Ogillar man någons syn så kan man resonera med dem, det är ett något mognare beteende.

In my humble opinion...

Inga kommentarer: