onsdag 31 december 2008

Fler nyårsfunderingar

I dag är det nyårsafton och jag ska iväg på middag/fest ikväll.
Vid sådana här tillfällen är det tydligen viktigt att klä upp sig så jag har plockat fram kostymen ur garderoben. Senaste gången jag använde den var på ett bröllop i höstas och då så klädde man sig fin för att hedra brudparet. Går man på begravning så ser man proper ut för att hedra den döde.
Men för vem man klär upp sig för på nyårsafton har jag aldrig begripit.
Det kanske har med åldern att göra att man inte längre "bara kan festa" utan måste hitta på olika kringarrangemang som middagar annars blir man stämplad som alkis/inte riktigt klok.

Nåväl, efter att maten intagits är det en stunds väntan innan klockan blir midnatt. Den tiden går åt till att bli så full som möjligt. Det finns nämligen inte så mycket annat att göra, på tv visas "Grevinnan o betjänten" som inte är något annat än förtäckt nykterhetspropaganda från storebror SVT. Den blir inte det minsta bättre på nya 50tummaren, men vissa är envisa.

Sen kommer då det "magiska" tolvslaget då man skålar i billigt bubbelvin och duckar för grannungarnas raketer. Att skjuta egna låter jag bli då det blir svårt för mig att klara jobbet utan fingrar.
Det avges även nyårslöften, de flesta är hälsorelaterade. Folk ska sluta röka, börja motionera etc.
Många faller redan dagen efter då ciggen o pizzan smakar fint till baksmällan.

Gott Nytt År önskar man folk till höger och vänster trots att man vet att oddsen för att nästa år ska bli bättre än det här är ganska dåliga. Det enda man med säkerhet vet är att man kommer att inleda det nya året med en präktig betongkeps och tänka "nästa nyår ska jag ta det lite lugnare".
Detta har man dock 364 dagar på sig att glömma...

Inga kommentarer: