fredag 26 december 2008

Kling och Klang

Ordningsmakten och dess prioriteringar är något som alltid har fascinerat mig.
LOB (lagen om omhändertagande av berusade personer) ger polisen rätt att omhänderta berusade personer, som riskerar att skada sig själv eller andra.

I går blev en av mina bekanta inslängd i fyllecellen. Hennes brott?
Jo, hon har syskon som hamnat i bråk med rättvisan(?) tidigare.
Samt det faktum att hon råkade hamna ivägen för en dumdryg nyutexaminerad sopa till snut som antagligen inte hade fått något hemma på länge.
En person som står mitt på en parkering och väntar på skjuts är väl för helvete inte hotfull mot någon. Vad riskerade hon att göra, snubbla och skalla asfalten?
I så fall så får de nog bura in samtliga som tar en öl på krogen.

Är det som så kanske att man måste fylla kvoten av folk i fyllecellen varje helg och då släpar dit folk som inte hör hemma där?
Eller är det en tävling mot kollegorna i det andra skiftlaget?

Man kan ha många teorier men en sak kan man lätt konstatera; svensk polis är en hop fega fjantar som gillar att visa sin makt när de har ett numerärt överläge på 500%, men som kryper hem till mamma när det börjar brännas.

För ett par år sen fick jag böter för offentlig urinering, det dök upp FEM stycken poliser när jag stod och pissade i en buske. Jag kan lova att jag inte är så aggressiv av mig att det kan behövas.
Jag läste i lokaltidningen i höstas att polisen hade hårdsatsat på att ta fast folk som cyklade utan lyse, det fanns en bild på en leende mupp som stolt deklarerade att de hade bötfällt 45 personer på en kväll. Samma kväll hade det inträffat en våldtäkt och ett par misshandelsfall i city, men polisen var ju ute och prioriterade de grova brotten så...

I Malmö har det varit bråkigt i år, i somras drev ett gäng från "Reclaim the streets" runt och vandaliserade butiker och bilar och för några veckor sedan var det kravaller i Rosengård där ett gäng ligister tände eld på bilar och kastade sten. Vad gjorde polisen då?
Inte ett jävla piss, de valde "den mjuka linjen" enligt en talesman. Det innebär uppenbarligen att man bara står och glor när vandalerna slår sönder en hel stadsdel.

Med andra ord; ska du ställa till med något så gör det grovt. Farbror blå törs ju inte lägga sig i om det finns risk att de kan bli svettiga eller bryta en nagel...

Inga kommentarer: