onsdag 13 maj 2009

Avstämning

Idag var jag och storhandlade på Obs! och råkade ut för en "avstämning", alltså att kassörskan kontrollerar att man verkligen har scannat in alla sina varor. Givetvis är det en liten blonderad artonåring som står i kassan och hon verkar vara tämligen färsk vad gäller varuhantering. Hon står nämligen och vänder och vrider på varorna bra länge innan hon hittar streckkoden, i hälften av fallen har hon redan stirrat på rätt sida ett par gånger innan det klickar till under väteperoxiden.
Så antingen är hon närsyntare än en grävling eller så tolkar hon streckkoden som ett foto av hennes avgångsklass på anorexiagymnasiet.

Jag vet att det inte är något personligt att drabbas av en sån där kontroll men man känner sig ändå lite utpekad. "Fan, ser jag så skum ut" etc...
Men det mest störande med det där är att man måste göra om sin omsorgsfulla packning av varorna i kassarna och det blir inte lika bra när allt ligger i ett berg på bandet och man måste försöka pussla ner dem i kassarna igen. Det är nästan så att man funderar lite på om det är ett sätt att kränga några kassar till för tre jävla spänn styck.

Att själv scanna in sina varor underlättar och snabbar på shoppingen men om man råkar ut för sådana där kontroller ofta så faller hela den idén. Då får man återgå till det gamla sättet att handla på och då lovar jag att jag ska leta rätt på den kassörska som ser minst (eller dummast) ut och betala hos. Givetvis så köper jag då allt i så stora och tunga förpackningar som möjligt och vänder dem åt fel håll. Bara för att vara jobbig.

För övrigt så stämde summan, jag hade alltså inte snattat något.


Jag läste i tidningen igår om en man som ville att hans son skulle ladda hem några filmer. Sonen vägrade och mannen fick ett utbrott. Han kastade datorn in i diskmaskinen, skar sönder möbler, slog hål i dörrar och väggar och piskade upp sonen med en hundkedja.

Förutom att det är intressant med mindre välbalanserade människor så kan man fråga sig om det kan vara något för piratjägarna. Fildelar du så kommer Henrik Pontén hem till dig och ger dig en omgång med piskan.
Eller så kan man applicera det på min förmiddag, då skulle man kunna läsa följande i morgondagens tidning: "Arg man piskade upp kassörska med falukorv".


Funderar på en kryssning förresten: http://www.somalicruises.com/

2 kommentarer:

POMO sa...

Jag har råkat ut för samma sak fast på Ica, men där packade dom ner varorna åt mej igen. Du får byta inköpskanal.....

Anonym sa...

japp, på ica packar dom upp och packar ner sakerna igen. ioförsig så hotate jag med att lämna skiten där jag stod. varor för ca 2000 spänn. kul att springa ut med dom i butiken igen.