onsdag 20 januari 2010

Onsdag

I dag hade jag planerat att börja kånka hem lite nytt möblemang till vardagsrummet. Inredningsstilen här är för tillfället "Kalla-kriget bunker anno 1955" så jag tänkte piffa upp det det lite.
Min definition av "piffa upp" är att ställa upp något stort som skymmer den anskrämliga tapeten. Mycket mindre slitsamt än att tapetsera om.
Sen så kan man ju fylla de nya bokhyllorna med böcker så att eventuella gäster tror att jag har en intellektuell kapacitet som överstiger en två-åring, samt lite dvd-filmer så att man inte blir betraktad som en sån där "pirat".

Det finns ett märkligt hus i staden där det försiggår en del mysko saker.
På köksbordet ligger Sigrid och Maggan utrullade och vid diskbänken hänger Iris i en krok på väggen.
I vardagsrummet hänger Aina och Matilda i fönstret medan Ofelia och Ritva ligger dubbelvikta i en fåtölj.
I sängen ligger Kajsa, Alina och Beata tätt omslingrade medan stackars Niklas står tryckt mot väggen och tittar på.

Detta kan låta som taget ur en 14-årings våta dröm - eller ett tredje klassens polskt horhus - men det är givetvis Sveriges stolthet Ikea jag pratar om. De har ju en förkärlek för att ge sina produkter personnamn så då kan det låta lite skumt ibland.

Jag har för övrigt för mig att Leif var en dörrmatta för en massa år sen...

Nåväl, det blev ingen tur till insexnyckelns tempel idag eftersom en jävla skylift har blockerat infarten till min port hela morgonen och jag inte kände något sug efter att kånka en massa tungt genom snövallarna. Får ta det någon annan dag.


Det har nyligen dykt upp ett par Facebook-grupper som vill att man ska skänka några kronor till folket på Haiti. Efter en stund har grupperna bytt namn till "Svenska nekrofiler" och liknande.

Jag undrar i mitt stilla sinne hur många av de som gått med i dessa grupper som egentligen tänkt att skänka pengar. Jag är övertygad om att en och annan anser att de bara genom att ha tryckt på "ok" har dövat sitt samvete.
Vill man göra något för omvärlden så ska man ge pengarna direkt till Röda korset eller någon annan känd organisation.

Men det där med nekrofilerna fick mig att fundera lite. Haiti lär just nu vara drömresmålet för sådana idioter. Varmt, soligt och lik överallt.
Varför inte skänka pengar till dem ändå?
Ge dem pengar till en enkel biljett dit, ty när de väl landat lär de bli ihjälslagna på fläcken eftersom de över huvud taget äger kläder.
På så vis blir vi av med skiten här och om man ska vara lite cynisk så tror jag knappast att de som kör lastbilarna på Haiti bekymrar sig om några lik till i massgravarna...

Inga kommentarer: