måndag 13 december 2010

Ett bord fyllt av hat

Tidigare idag satt jag - mot bättre vetande - och klickade mig runt på Expressens nätupplaga. Jag hittade en artikel som torde slå eller åtminstone tangera rekord i politiskt korrekt smörja.

Artikeln handlar om drycken julmust som i dessa tider dricks i enorma mängder i Sverige - trots Coca-colas envisa försök att få oss att dricka deras rostlösningsmedel istället.
I artikeln skriver en dam med den fantastiska titeln universitetsadjunkt i mat- och måltidskunskap vid Högskolan Kristianstad, att det finns faror med att se julmust som något traditionellt svenskt eftersom “vissa grupper gör sig till tolk för vad som är tradition och identitet – i dessa tider när främlingsfientligheten ökar.”

Hon säger vidare att “mat kan användas i politiskt syfte för att utestänga människor”.
Jag vet inte vad ni tycker men jag äter för att bli mätt och inte för att göra politiska ställningstaganden.

Det konstigaste med artikeln är att den inte riktar in sig på den självklara måltavlan på julbordet nämligen skinkan. Det finns många människor som inte äter kött, vissa vägrar kött över huvud taget. medan andra bara har fobi för fläskkött.
För min del så får folk äta precis vad de vill och om jag ska vara helt ärlig så låter argumenten att köttindustrin är inhuman etc. betydligt vettigare än "det står så i en helig bok", men som sagt folk får äta vad de vill. Det stör mig inte det minsta.
Det som stör mig enormt är att vi uppenbarligen är främlingsfientliga på grund av vissa inslag på julbordet.

Media översvämmas av artiklar där vi svenskar (eller västeuropéer rent generellt) ska skämmas för vårt ursprung och våra traditioner.
"Det finns inget svenskt - alla är invandrare" och liknande hör man ofta och visst stämmer det. De flesta forskare är idag eniga om att människan först uppstod i Afrika och då har vi ju alla invandrat till våra nuvarande länder en gång i tiden. Svenskar likväl som irakier, japaner och så vidare. Alla människor på jorden.
Men det är bara vi (och möjligtvis tyskarna) som ska skämmas så över vår historia och traditioner. Nu så ska man ju inte sticka under stol med att det finns en hel del mörka kapitel i Europas historia, men det gör det överallt på jorden och inget av dessa kan vi göra så mycket åt.

Man kan givetvis argumentera för att de svenska mattraditionerna är lite torftiga och det kan jag hålla med om. Med undantag för att vi äter mer skinka till jul och mer ägg till påsk så är vår "högtidsmat" ganska lik året runt.
Men jag förstår fortfarande inte det där med att mat och dryck kan vara diskriminerande. Det är ju inte som så att det enda som säljs i affärerna i December är skinka och julmust...
Vi har privilegiet att kunna köpa och äta vad vi vill - året runt.
Då ska ingen jävel komma och beskylla mig för att vara rasist för att min matkasse råkar innehålla en skinkbit och en flaska must. Eller ska vi kanske döpa om den till Decembermust för att inte Diskrimineringsombudsmannen ska bli upprörd och stämma bryggerierna?

Jag kommer att äta och dricka rikligt av dessa på årets julbord, dels för att det är en trevlig tradition och dels för att det är jävligt gott.
Sedan så måste jag erkänna att det kliar lite i fingrarna att köpa en helstekt gris att sitta och knapra på enbart för att jag avskyr kvällstidningar.
Smaklig måltid.

Inga kommentarer: