onsdag 8 december 2010

Filmtajm igen

Sådana här kylslagna decemberdagar då man inte orkar ta sig för något speciellt efter jobbet så passar det utmärkt med en film eller två på kvällskvisten. Jag har plöjt igenom en del de senaste veckorna och tänkte tipsa lite.

Jag får ibland höra att jag har en ganska speciell humor (asbra alltså) och den roligaste filmen detta år är Bad Biology.
Den kan knappast klassas som mainstream-humor och lär inte visas på SVT men den passar mitt sinne för humor perfekt. Filmen handlar om en kvinna som har en tämligen intressant missbildning i underlivet - den första repliken är "I was born with seven clits" - och ett något skruvat liv i sänghalmen. Hon träffar en man med en "Petter-Niklas" som bokstavligt talat lever sitt eget liv. Efter diverse turer möts de två och ljuv musik uppstår.
Eller nja... inte riktigt så ljuv kanske, men filmen är klart sevärd om man har ett skruvat sinne för humor. Observera att det inte är en p-rulle om nu någon tror det, även om det gökas en del i den.

I söndags var jag lite bakis och avnjöt The Town som är ett kriminaldrama med en del action i. Den var riktigt bra - trots att träbocken Ben Affläkkkk hade huvudrollen.
Sedan blev det Machete - en actionrulle som inte tar sig själv på så stort allvar. Dessutom så är alla filmer med Cheech Marin i bra. Punkt.

Givetvis så måste jag även varna för en film som jag såg tidigare idag. House of Blood är en splatter/monster-rulle som nästan lämnade mig tårögd eftersom den var så pinsamt dålig. Normalt så gillar jag splatterfilmer med zombies och liknande som springer runt och är jobbiga och blir avlivade på roliga sätt, men det fanns inte ett enda komiskt inslag i den här - bara tragik.
Som i tragiskt usel alltså. Skådespelarprestationen och manuset fick serier som Dallas att framstå som mästerverk.
Att genomlida den kan jämföras med ett 1½ timmas bad av pungen i kokande Djungelolja.
Rent fruktansvärt plågsamt.
Jag önskar regissören ett livslångt tarmvred för vad han har gjort mot filmkonsten...

Dags för nästa mästerverk ur traven. Tjopp.

Inga kommentarer: