måndag 7 februari 2011

En titt i arkivet

Jag har under de senaste veckorna roat mig med att rota fram äldre bilder och scannat in dessa. Detta jobb tar en evinnerlig tid eftersom jag försöker få rätt datum på de flesta bilderna.
Det har inte gått helt smärtfritt eftersom det råder fullständig anarki i mitt "arkiv" - som består av skokartonger - och en del negativ och bilder har åldrats väldigt mycket. Vissa negativremsor har jag inte hittat ännu och en del har visat sig vara vattenskadade, men jag har fått fram 85-90% av vad jag borde ha i arkivet och det får väl duga så länge.

Med "äldre bilder" menar jag sådana som är tagna före 2004 då jag började fota med digitalkamera. De flesta i samlingen är tagna 1992-1997, sedan tunnades det av någon anledning ut.
Jag planerar för övrigt att gå igenom mina föräldrars bilder framöver då jag gissar att det finns en del minnesvärt där.

Det har varit en riktig nostalgitripp att gå igenom bilderna och jag har ofta tänkt: "vem fan är det där?", "vad har vi på oss?" och "vad gör vi?". Ibland har jag brustit ut i skrattanfall som nästan fått mig att rasa av stolen.
Jag umgås än i dag med en del av personerna som finns med på de upp mot 20 år gamla bilderna och tyvärr är det så att vissa inte lever idag. Dessa båda faktum ger nostalgin en extra dimension.

Jag kan idag ångra att jag fokuserade mest på att fota på alla fester man var på och mindre på miljöer då vi ibland rörde oss på ställen av den sort jag gärna utforskar idag. Det är väldigt mycket som har försvunnit i min hemstad på 20 år.

Men man ska väl vara glad att det över huvud taget finns gamla bilder kvar som går att ta fram...

Det finns en del bilder som av olika anledningar inte lämpar sig för publicering och jag tänker heller inte slänga upp 700 bilder på tonåringar som dricker sprit (gudarna ska veta att den siffran inte är helt tagen ur luften), men en del av vad vi sysslade med tänkte jag visa upp i några inlägg här.

Bilderna kommer inte i någon kronologisk ordning, utan den ordning som passar mig.


Jag tänkte börja med att visa lite bilder från ett av våra nöjen under 1990-talets första hälft, nämligen att ränna runt i hamnen.
Vi kunde fara ner en söndag på dagen och "leta skrot" för att återvända på kvällen och klättra runt i kranarna.
Att klättra i hamnkranar var förmodligen inte helt genomtänkt alla gånger, men det som slår mig är att det var sånt vi gjorde när vi blev uttråkade. Till skillnad från många av dagens unga ligister som ställer till med upplopp av samma anledning.

Några bilder har jag troligen visat förut men det struntar jag i. Notera berguven på bild 6 förresten, den kåken gick man inte in i just då...






 









Inga kommentarer: