måndag 14 november 2011

Måndag igen då...

Så har en ny zombievecka inletts med ett sånt där otäckt förmiddagsskift. Att kliva upp före 05 på morgonen har aldrig varit min grej. Jag kommer upp och är något så när kontaktbar när jag anländer till jobbet - men mer är det inte. Det krävs enorma mängder koffein och att klockan börjar närma sig 9 för att jag ska känna mig hyfsat mänsklig.


I lördags blev det några öl hos en bekant. En del av fotografierna från aftonen går ej att publicera, men här är en från relativt tidigt på kvällen:




Ämnet religiös galenskap är alltid intressant och jag snavade över en artikel om nya regler för kvinnliga skidåkare i Iran.
De ska hädanefter inte få åka skidor utan närvaron av en manlig förmyndare eftersom de är för dumma för att göra det ensamma (!).

Från regeringshåll meddelas: "Vi förbjuder alla kvinnor från att åka skidor ensamma eftersom de inte har den mentala kapaciteten att göra det utan närvaron av en manlig förmyndare."

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt sånt här.

Med den logiken så borde ju då Anja & co vara fan så mycket smartare än sina iranska systrar, men att säga någonting sådant högt går ju inte. Man kan ju nämligen inte hävda att en person från västerlandet skulle vara bättre på något sätt utan att bli stämplad som extremt trångsynt. Att anse att kvinnor är efterblivna rent generellt är dock tydligen helt i sin ordning. Vars är Gudrun och gänget nu...?


Anledningen till påhittet är tydligen att skidorterna högt uppe i bergen hittills har varit platser dit moralpolisen inte har nått (hmm, hänger de inte med "de korkade" nerför backen?) och där unga iranier har kunnat umgås och dejta under former liknande de i västvärlden. Vilket ju givetvis inte går för sig.

Tragiskt för de ungdomar från mellanöstern som vill ha mer frihet än vad prästerskapet läser ut ur en helig bok, men än mer tragiskt är att det är precis sådana där påhitt och den där medeltidsmentaliteten som många av våra folkvalda politiker vill ge fritt spelrum här.
Det är ju tydligen "diskriminering" om man inte vill gå med på könssegregerade badhus och anser att man ska kunna skaka hand med sin chef även om hon råkar vara en kvinna.

I Sverige år 2011, hallelulja...

Inga kommentarer: