fredag 23 mars 2012

Blod, svett och..... en tv.

Cynisk surgubbe eller inte, men ibland får jag vatten på min misantropa kvarn.

I dag invigdes billighetsaffären Dollarstore i Västerås. Butiken lockade med att ha gömt 10 stycken tv-apparater i butiken som såldes för 10 kronor styck till den som fann en av dem.
Detta orsakade givetvis kaos, folk (varav en del hade sovit utanför butiken) gick lös på inredningen och välte hyllor i jakt på dyrgriparna.

Vad fan är det för fel på folk?
Det är ju trots allt frågan om vuxna människor här som beter sig som hyenor så fort det vankas låga priser på kapitalvaror. En billig tv (som förmodligen inte var av något känt kvalitetsmärke) förvandlar människor till knogsläpande babianer som går loss på inventarier och varandra för att få hem den till lågt pris.

Jag är medveten om att alla människor inte har förmånen att kunna köpa sig saker till normalt pris men en platt-tv är väl trots allt inte en livsnödvändighet och någonting som man måste vara beredd att riskera fysisk skada för att få?

"Ni snackar om Afghanistan men den här 42:an kostade mig ett näsben och två tänder på Dollarstore. Men det är det värt för att kunna se Lyxfällan i HD."


Ju större affär desto galnare blir uppenbarligen kunderna. För några år sedan så öppnades ett nytt IKEA-varuhus i Edmonton i England. Drygt 4.000 personer trängdes utanför vid öppningen, 20 personer fick värmeslag och en blev knivhuggen(!).

Själv har jag lust att hugga kniven i folk när jag har köpt hem möblerna och ska skruva ihop dem...



Det är kanske fult att kalla folk för "white-trash", men vissa människors beteende är lite roligt att observera. Jag kommer att tänka på en episod:

För några år sen drack jag kaffe på ett fik på stan med insyn i en klädbutik under mellandagsreans första dag. Det var emellanåt rena krigszonen där inne. Jag såg två kvinnor i 40-årsåldern som stod och slet i samma tröja och sedan övergick till att rycka varandra i håret. De låg sen och brottades på golvet en stund innan vakterna kom och hivade ut dem.

Det var så underhållande att jag blev tvungen att köpa en kopp till. :)

Inga kommentarer: