onsdag 20 juni 2012

Mörker & horpengar

Jag har tidigare muttrat lite över den höga arbetsbelastnigen och allt strul på jobbet som leder till en massa övertidsarbete.
I går var det dags för mer strul då strömmen försvann i ett par timmar. Det blev becksvart i lokalerna eftersom det inte finns någon reservkraft som kan driva ledbelysning, vilket är mindre bra om någon kommer farande på en truck i hög hastighet när det blir svart.

"Min" sommarjobbare satt förresten på toaletten just då så jag fick avnjuta en skur svordomar och en fråga om det var jag som jävlades. Men denna gång var jag helt oskyldig.
Praktiskt att alla ungdomar idag har en smartphone att lysa upp sin tillvaro och sitt arsle med.. :)



I dag har jag tvättstuga på förmiddagen så det blir lite kaffe på balkongen och en stunds slösurfande.

För någon vecka sedan dök det upp några falska enkronor där texten runt kungens porträtt lyder: "Vår horkarl till kung".
Man kan ju tycka vad man vill om kungahuset, men att man lyckas begå både falskmynteri och högmålsbrott samtidigt och dessutom på ett humoristiskt sätt är imponerande.

Sen så är det antagligen inte speciellt lätt att prägla falska mynt. Här är en jämförelse mellan falsk och äkta:




Oh förresten, är det inte fascinerande med alla människans tekniska landvinningar? :)





Inga kommentarer: