fredag 9 november 2012

Äntligen fredag.

Idag är det som sagt fredag och det är ju aldrig fel. Klart och kallt i morse, men jag tar hellre det än ösregn, åtminstone när jag måste ut och röra på mig.


Vi har fått nya kaffeautomater på min arbetsplats. Jag provade i morse och det smakade faktiskt helt ok, på gränsen till gott till och med.
Det var en lite ovan känsla att sitta där med en eftersmak i munnen som påminner om kaffe i stället för sur disktrasa..
Förvisso så var nog de gamla maskinerna inte rengjorda på 25 år så jag kanske får revidera min åsikt om smaken framöver...



Jag skummar igenom nyheterna och fastnar för en artikel på SvD om att Stockholmspolisen extrautrustar de bilar som rullar i Rinkeby och Tensta med splitterfilm på rutorna som ska skydda mot stenkastning och även förser dem med kameror. På grund av stenkastning etc. så skickas alltid minst två patruller på larm i dessa områden och tanken är att polisens närvaro ska öka framöver.

Men givetvis ska det gnällas om saken. En representant för nätverket "Rinkeby taktik-team" - som "försöker nå ungdomar för att själva få stopp på vandalisering och stenkastning" - anser att en ökad polisiär närvaro kommer att leda till mer våld och problem.

Han säger om politiker: "– De har själva skapat ett ghetto, och när medborgarna känner sig otrygga skickar man hit polisen."

Ja du, hur vore det om folk kunde bete sig i stället så att polisen slipper rycka ut hela tiden?


I Sverige är det som bekant alltid så förbannat synd om alla hela tiden, och då har man en ursäkt för att bete sig precis hur som helst.

Men det finns ett undantag från "alla".
Nämligen vi som går till jobbet varje dag, pluggar, eller på annat sätt försöker skaffa oss en försörjning på annat sätt än genom socialkontoret. Vi brukar även generellt sett behandla våra medmänniskor med respekt och ge fan i att vandalisera, elda upp och kasta sten.

Oss är det inte det minsta synd om, vi ska bara öppna plånboken...



I Västerås hade Centerpartiet lagt fram ett förslag om att resa ett minnesmärke på Djäkneberget över den sa kallade "Skogsturken".
Det var 2006 som en grupp ungdomar filmade sin frisbeegolf på berget. Frisbeen råkade snudda en dåre som spillde lite vin på sin kråsskjorta och blev vansinnig. Han sprang fram och gapade "vem vare som kasta?" och "vad ska jag göra med min fakking skjorta?" samt betedde sig väldigt aggressivt. Detta "nätfenomen" ville tomtarna i C resa ett minnesmärke över.

Jag har aldrig haft speciellt höga tankar om centerpartister, men nu kan man konstatera att förståndshandikapp uppenbarligen är meriterande.
Att man vill hylla en idiot som överreagerar våldsamt och hotar folk med stryk för en petitess känns milt uttryckt sinnesslött.
Men det tycks ju som sagt vara den svenska melodin nu för tiden. Beter man sig som en idiot premieras man, men de som sköter sig straffas - bland annat genom att ständigt få betala för alla idioter.

Tack och lov röstade kommunstyrelsen ner förslaget.


Bilden lånad från www.vesslan.com


Jag måste sluta läsa tidningar innan hjärnblödningen är ett faktum...

Inga kommentarer: