onsdag 14 november 2012

Nonstop & Moralens väktare.

Nu är det en dräglig temperatur i min lägenhet, men i går var det lite kyligt. Elementen var iskalla och duschen jag tog påminde om ett höstregn. Med undantag för att jag troligen inte skulle bli arresterad i mitt badrum så hade jag fått en likvärdig upplevelse om jag hade ställt mig naken på taket.
Sen så bor jag längst ner och isoleringen runt fönstren lämnar en del att önska så det blir kallt ganska snabbt.

Nåväl, nedkrupen under en filt i soffan med en stor kopp hett te så klarar jag mig ganska bra.
Det som i sammanhanget kändes störande och smått bisarrt var att jag hittade tidningen från min el- och värmeleverantör Mälarenergi på hallmattan.

"Nonstop" heter alstret. Driver ni med mig eller?



Jag läste om att svenska banker tydligen anser sig ha rätten att leka självpåtagna moralpoliser. En firma som säljer skräck- och splatterfilmer och en som säljer sexleksaker har spärrats från att använda bankernas betallösningar eftersom det tydligen är "omoraliskt".

"Vissa saker är inte olagliga, men ändå stötande för den stora allmänheten, och därför ska man inte hålla på med dem", säger Jan-Olof Brunila, chef för Swedbanks kortbetalningslösningar.

Ja du Janne, jag antar att du och din fru enbart tittar på filmer som "Åsa-Nisse" och att era eskapader i sänghalmen endast innefattade "missionären" ett par gånger för många många år sedan, självfallet enbart i syfte att avla barn.
De människor som går utanför de ramarna måste ju givetvis vara lustmördande sexgalningar som springer runt med kuken i ena handen och en yxa i den andra.

Man kan ju göra skämtsamma liknelser med iranska sedlighetspoliser som mäter kjollängder etc. men om man i framtiden gör samma sak med exempelvis politiska partier så har vi ett stort demokratiproblem. Som det är nu är det bara censur...

Dessutom så känns det lite märkligt att svenska banker uttalar sig om "etik och moral" när man själva har slösat bort kundernas pengar på diverse märkliga affärer. Swedbanks baltiska fastighetsspekulationer var nära att sänka dem för några år sen.
Är en löskuk verkligen så farlig i jämförelse?
 
Länk till artikel hos SR: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5342399



För några dagar sen fick ett falskt erbjudande som uppgavs komma från ICA viss spridning på Facebook.
Trots att texten uppenbarligen var maskinöversatt och erbjudandet var "för bra för att vara sant" så gick många på det, klickade och utsatte sig för risker.

Visst, alla är inte så bevandrade i världen "på nätet", men man borde tänka till lite ibland istället för att bara "klicka" på allt man ser.
Texten: "Få gratis kr 1,000 ICA Kupong nu (107 Vänster)" borde få folk att haja till...

Sen så borde nog ICA använda sig av en .se-domän istället för en .us registrerad på en privatperson i Pakistan.

I mitt stilla sinne undrar jag om de som går på sånt här inte måste vara samma personer som tror att de kan få en helt ny telefon för en krona utan att binda sig och när räkningen väl kommer betalar med ett sms-lån...

3 kommentarer:

Rese-Guide sa...

Det jag gillar med den här bloggen är att 98 av 100 är det alltid något som du stör dig på, och det brukar jag fullkomligt hålla med om, har bara inte blivit att jag svarat tidigare, men kände nu det blev dags...

Alltid undrat om jag vart själv och tänka normalt men tydligen fanns en till iaf..:)

Farbror Leif sa...

Haha. Ja, visst finns det mycket att störa sig på och ibland måste man få gnälla av sig lite.

Tack förresten :)

Rese-Guide sa...

Hehe, ingen orsak, har din blogg på min blogglista så jag inte missar något gnäll (som jag gärna hänger på) :)