torsdag 16 april 2009

Grannar V

Idag har jag pratat med min "kvartersvärd" och fått lite bannor för att jag hade fest i lördags. Jag lovade att vara tyst som en mus ett tag framöver, passande i ett råtthål med pappersväggar.

De här lägenheterna är uppenbarligen väldigt lyhörda och mina grannar överkänsliga för ljud, vilket är lite lustigt eftersom det inte är tyst som i graven överallt här efter 22.
Jag funderar på vem det kan vara som har ringt och klagat. Att inte våga prata med folk utan istället ringa väktarna direkt är ju typiska gnällkärringsfasoner så damen ovanför är starkt misstänkt. Hon verkar vara sjukskriven (antagligen för "utbrändhet" som är en nyare term för hypokondri) och är ständigt hemma. Så är även hennes äckliga lilla skurtrasa till hund som har en förmåga att yla väldigt högt ibland. Om det inte vore för det faktumet att jag anser att djur i många fall är betydligt mer sympatiska än sina ägare så hade jag köpt en hundvissla (som inte människor hör) och drivit dem till vansinne.

Det kan kanske vara den milt retarderade gubben bredvid mig. Han som kastar frön till fåglarna från balkongen och orsakar en skatinvasion vid cykelstället. De skiter - mycket.
Man skulle kanske hälla en flock möss i hans brevlåda och se om han fortfarande tycker att det är fint med djurlivet i området.

Ovanför honom bor det en svensk familj med tydliga white trash-drag. Mannen är lång och benig och har inte förstått det där med att man kan raka sig oftare än en gång varannan månad. Hans fru är kort, fet och ser ut som en clown i nyllet. Deras (antagligen oäkta) ungar är fula, korkade och högljudda. Deras favoritnöje är att cykla runt en lyktstolpe på gatan och leka elefanthjord i trappan.
Ett par tips; tvätta dig, trä en papperspåse över skallen på din fru och deportera ungarna till Kongo där de kan löpa fram över savannen med sina artfränder. Så slipper jag bli störd.

Ovanför dem bor det en familj av arabisk härkomst som inte gör så mycket väsen av sig. Det enda jag kan störa mig på är att mannen i familjen inte verkar veta vad en deodorant är samt att kvinnorna klär sig i något som gör att de ser ut att vara på väg till Blåkulla året om. Men det kan nog vara de som ringt, de tar kanske hårdare på helgfrid än vi infödingar. Tipset till dem blir att köpa en deo samt att fortsätta vara tysta.

Bredvid dem, två våningar ovanför mig, bor det en herre i 50-årsåldern som spolar i toaletten en gång i timman varje natt. Han verkar vara lite skum och jag är övertygad om att han är en nätpedofil som sitter och runkar framför datorn nätterna igenom och springer och spolar ner sina nedsaggade servetter i muggen. Tipset till honom blir att släppa kuken och istället grabba tag i närmaste kraftledning.

I lägenheten vägg i vägg med mig bor en tant som har en hel djungel av blommor på sin balkong. Jag tror att åtminstone hälften kommer från kommunens rabatter men kan inte bevisa något. Det är kanske som så att musik och folk som samtalar på balkongen får blommorna att vissna och det är hon som har gnällt av den anledningen.
I så fall skulle det vara lite skoj att leka med RoundUp och en blomspruta.


Eller så är det helt enkelt jag som inte passar in här, den bästa lösningen skulle kanske vara att köpa en stuga djupt in i Jämtlands inavelsbygder där jag kan sitta och glo på renar dagarna i ända.
Men det kommer säkert nån jävel och gnäller där med...

Inga kommentarer: