onsdag 14 oktober 2009

Städpengar

När man var tonåring var det största ekonomiska bekymret hur man skulle ha råd att bli full till helgen. Man försökte komma över pengar på alla möjliga sätt och APK (Alkohol Per Krona) var en viktig faktor i fredagsekvationen.

När man har blivit lite äldre så får man prioritera andra fordringsägare än Systembolaget. Skatteverket, hyresvärden etc.
Dessutom så måste man äta och då köpa sin mat själv.
Den här månaden är lite fattig och det började bli väldigt tomt i frysen, så jag hade inget annat väl än att åka och handla mat för mina sista hundringar.
Det är några "vuxenpoäng" på det...

Jag for till Obs igår morse och trängdes med en flock pensionärer. Eftersom jag höll mig långt borta från kattmatshyllan och dessutom använder mig av nymodigheten självscanning så kom jag undan med den mentala hälsan hyfsat intakt.

Tidigare idag hade jag gjort ett storkok med köttfärssås och skulle frysa in (ännu fler vuxenpoäng). Jag letade efter lämpliga lådor för detta, öppnar ett köksskåp och ut ramlar en 500-ing.

Jag har ett vagt minne av att jag tog ut pengar för en bilreparation i våras och att den då blev över.
Eftersom jag som sagt tydligen samlar vuxenpoäng just nu så fick den ligga kvar, för "framtida behov".

Hushållsarbete är inte min starka sida men med monetära morötter så kan jag nog skärpa mig. Normalt så hittar man ludna köttbullar och utgångna presentkort vid städningar men om jag skulle veta att det låg sedlar gömda i varje rum här så skulle min lägenhet glänsa mer än Fredrik Reinfeldts flint.

Inga kommentarer: