måndag 28 december 2009

Filmtajm

Jag tillhör inte de som finner nöje i att bryta ben och förfrysa fingrar i skidbacken, jag förstår heller inte tjusningen i att kliva ut på isen, borra ett hål, vänta på en fisk som aldrig kommer och återvända hem med djupfryst häck.

Kalla, blåsiga och snöiga kvällar avnjuts bäst i soffan under en filt. Jag har ingen öppen spis så jag får ta till det näst bästa alternativet, nämligen tv:n.
Utbudet suger i vanlig ordning stenhårt. Man kan välja mellan SVT:s engagerande dokumentärer om prostituerade enbenta transvestiter i Tanzania och deras vardag (som tydligen skulle bli ofantligt mycket bättre om just jag skänkte en hundring åt dem...), eller reklamkanalernas amerikanska sockersöta julkomedier där heeela stora släkten (plus nåt fyllo de hittat i ett gathörn) träffas och har det så mysigt.
Även fast filmerna har inslag av typen "lilla Emily är mobbad i skolan för att hon är fräknig och harmynt" och "Farbror Steven är för full igen, välter julgranen och kräks i tonårsdotterns knä" så slutar det alltid med försoning och stort kramkalas. Lönnsirapen rinner ur tv:n och jag börjar må illa...

För lite kvalitetsfilmer så får man tydligen vända sig till Norge nu för tiden. I natt så kikade jag på två norska filmer, först "Død snø" som är en skräckkomedi med tonåringar på ferie, och nazist-zombies...
Helt underbar humor i den samt ytterligare ett argument för att inte åka på skidsemester.

Nästa film blev "Fritt vilt", en slasher-skräckis som utspelas på ett övergivet hotell i fjällen.
Filmen följer i stort sett standardmallen för sådana filmer men är mycket bättre än många av sina amerikanska kusiner.
Ett extra plus får båda filmerna för att de kvinnliga rollfigurerna inte bara springer runt och skriker som i jänke-rullarna, utan är smarta, konstruktiva och aggressiva.

Fritt vilt finns det en uppföljare till och den tänkte jag kika på ikväll tillsammans med några avsnitt av serien "Futurama", en animerad komediserie av upphovsmannen bakom Simpsons. Denna serie har lite oförtjänt hamnat i skuggan av Homer & co, men är klart sevärd. Humorn är i vissa fall också lite råare, vilket klart uppskattas...

Inga kommentarer: