måndag 8 februari 2010

Easy money

Det krävs i snitt tio sekunder på Aftonbladets hemsida för att blodtrycket ska nå farliga nivåer.

Idag läste jag om mannen som pga. sin religion (han var muslim) vägrade ta en kvinnlig företagsrepresentant i hand. Han var inskriven på arbetsförmedlingen och hade blivit anvisad ett arbetsmarknadspolitisk program i vilket det ingår praktik hos företag. När mannen skulle träffa VD:n för företaget han eventuellt skulle praktisera på så upptäckte han till sin stora fasa att det var en kvinna.
Han vägrade att hälsa på henne med en handskakning och fick till följd av detta ingen praktik. Arbetsförmedlingen ansåg att han fick skylla sig själv och stängde av honom från programmet.

Diskrimineringsombudsmannen sprang då till tingsrätten som dömde till mannens fördel och han får ett skadestånd på 60.000 kronor för "kränkning".

Man kan säga mycket om den här historien.

Det är lustigt att man kan få ersättning för diskriminering när man själv genom sitt beteende diskriminerar 50% av landets befolkning. En person med dessa värderingar hör knappast hemma i ett modernt jämställt västerländskt samhälle. I dag så finner man kvinnor överallt - även inom verkstadsindustrin - och inte enbart hemma kedjade till spisen vilket tycks vara den där mannens ideal.

60.000 är mycket pengar. Ersättningen till ett offer för våldtäkt eller grov misshandel brukar landa på 70.000, så tingsrätten visar här att dessa tre brott är ganska likställda.

Men man ska kanske berömma mannen och DO för deras fantastiska affärsidé: Kom hit och vägra följa samhällets normer så får du en massa pengar.

Tyvärr så tillhör jag den kategori människor som aldrig kan bli diskriminerad eftersom jag är en vit, svenskfödd, heterosexuell man. Jag är heller varken ungdom eller pensionär så jag får nog vackert fortsätta att arbeta för brödfödan.

Men idén är bra. Jag har en del kvinnor på jobbet så jag får väl ta och reta upp dem lite så att någon ber mig fara åt helvete så kanske jag också kan få lite bonuspengar av DO.

Once again - Sverige är fantastiskt.

2 kommentarer:

Annica sa...

60.000? 60.000!?
Vad är det för ett jävla land vi lever i, egentligen?

Anonym sa...

Ja jävlar... varför är jag inte det minsta förvånad?
Dessa jävla kulturberikare som gapar och skriker så fort dom inte får sin vilja igenom... och mesiga jävla Sverige dansar efter direkt, livrädda för att få "rasist" stämpel.
Så nu är man kränkt om man måste ta en kvinna i hand, men om man som kvinna våldtas så ska man skylla sig själv.
"Välkommen till Sverige, dårhuset där man tillåter djursex, luciatåg med barn för intagna pedofiler, tar in mer och mer invandrare trots att det inte finns jobb till alla som redan bor här, tycker att våldtagna kvinnor ska skylla sig själva och betalar ut skadestånd till muslimska män för kränkt manlig stolthet. Men fan ta dig om du kör fem kilometer för fort eller laddar ner en film från nätet! Enjoy your stay"

/Irrblosset Hanna