torsdag 23 juni 2011

Skylt, sopsnutar och kattjuvar.

Igår fick jag syn på denna skyltkombination.





Cyklande poliser har jag sett men ska jag tolka det här som att det även finns brandmän som åker permobil?


Jag skummade igenom nyhetsflödet lite och läste att polisen efter den 10:e juli får rätt att utfärda böter för nedskräpning på plats.
Nu så ska man ju givetvis inte kasta skräp omkring sig, men är inte detta en smula fånigt ändå?
Är det inte bara ett försök att dels få in lite mer pengar i statens skattekista och dels bättra på statistiken över uppklarade brott en smula?

Jag ser framför mig en skock poliser som lurpassar i buskarna utanför en korvkiosk en lördagskväll och rusar fram med rapportblocket i högsta hugg när någon tappar sin servett.
Det gnälls över att ordningsmakten har dåligt med resurser så man kan ju fråga sig vad som kommer att nedprioriteras när man ska punktbevaka stadens papperskorgar.
Min gissning är att det blir bekämpningen av våldsbrott som får stryka på foten lite. Sverige innehar europeiskt rekord i våldtäkter och varje helg misshandlas folk på gatorna, det bränns bilar och kastas sten i en del områden.
Men det kanske inte gör någonting så länge ingen cyklar utan lyse eller kastar en ölburk på gatan?

Straffskalorna för olika brott i Sverige är helt horribla och om det ska kosta 800 i böter för nedskräpning och i grova fall ett års fängelse så får nog mannen som lurar i busken för att försöka våldta en förbipasserande snällt se till att kasta sitt sexpack öl i soptunnan innan han skrider till verket eftersom det annars förmodligen kommer att ge ett grövre straff...


Vidare så läste jag om att någon vid ett bostadsinbrott bland annat hade snott en kattunge(!).
Några dagar senare återfanns en del av stöldgodset från detta och några andra inbrott i en ryggsäck i ett skogsparti. Där låg även ett id-kort som senare visade sig tillhöra en av förövarna och när polisen åkte hem till vederbörande så återfanns missen välbehållen.

Man kan ju konstatera att om man bryter sig in i 12 villor och bland annat stjäl så udda saker som katter och tandemcyklar samt lämnar sitt leg bland stöldgodset så kan man inte ha allt för många högskolepoäng.
Visst fan blir man smart av att knarka...

Inga kommentarer: