lördag 6 augusti 2011

Hin Håle på räls?

I dag är det lördag och det lutar åt öl och grillat till kvällen. Inte helt fel.

Vid tvåtaget inatt så vinglade det förbi ett dyngrakt fjortisgäng utanför och skrålade på ledmotivet till "bumbibjörnarna".
Man kan konstatera att televisionen fortsätter att fördärva generation efter generation...


Högsommar är lika med nyhetstorka och en av de händelser som uppmärksammats mest i kvällstidningarna i veckan är historien om 11-åringen som blev avkastad av tåget i Kumla då hon inte kunde uppvisa någon biljett. Min första reaktion var att tycka att konduktören var en idiot och att det var lite fascinerande med tanke på hur många som har haft biljett de senaste åren medan SJ inte har kunnat uppvisa något tåg.

Men eftersom nyheten basunerades ut i kvällstidningarna med full kraft så väcktes nyfikenheten och jag började snoka runt i lokala medier o dyl.
Det som fick mig att börja fundera var påståendet att flickans syster var på toaletten vid tillfället. Tågvärdarna (som konduktörer numer kallas) brukar ha stenkoll på om någon är på toaletten, annars är det ju svinenkelt att åka gratis.

Nåväl, om man lyfter blicken från Aftonbladet så framträder andra versioner av händelsen. Enligt vittnen så började de två kvinnorna ("11-åringen" uppfattades som 16-18 år gammal) att bete sig konstigt när tågvärden steg in i vagnen och den ena systern försvann hastigt.
"När konduktören kommer till tjejen (11-åringen i media) som blir kvar uppfattar jag det som tjejen är väldigt arrogant och nonchalant mot konduktören och förmodligen hoppas att konduktören ska gå vidare om hon nonchalerar henne."

"11-åringen" blir avvisad från tåget och hittas så småningom av en äldre kvinna som låter henne sova över. Man kan ju fråga sig varför hon inte ringde polisen på en gång, det hade jag gjort om jag hade hittat ett ensamt barn i en gångtunnel...

Flickan (som ursprungligen är från Kongo) förklarar på relativt god svenska vad som har hänt för damen och senare även för polisen. Detta är extremt märkligt då hon ombord på tåget inte kunde göra sig förstådd inför biljettkontrollanten. Att peka mot toaletten och säga "syster, biljett" är väl i sammanhanget en något mildare lingvistisk utmaning...


Min syn på saken (och ni får kalla mig vad ni vill nu) är att tågvärden gjorde helt rätt. Hon träffade på en person som verkade vara i de övre tonåren (minst) och som var nonchalant och inte visade någon biljett eller försökte förklara sig och avvisade personen från tåget.

Det som stinker mest i historien är hur tågvärden utmålas som Hin Håle själv då hon bara skötte sitt jobb. Kvällstidningarnas hets är enormt osmaklig men i jakten på ytterligare en "SJ är odugliga" - rubrik så kan man ju utan problem gå över lik.

Jag läste för övrigt att något stolpskott i Malmö (som inte var ombord på tåget) hade anmält händelsen som ett "hatbrott".
Nu hänger jag inte riktigt med här, menar han att kravet att betala för sig inte gäller alla oavsett hudfärg?
Eller att om flickan(?) varit blond så hade hon fått en nallebjörn istället?

Jag väntar med spänning på att Aftonbladet ska ta upp den vinklingen och anklaga SJ för att ha nasse-sympatier. Det finns säkert någon där som har röstat på SD i valet och då är ju kopplingen glasklar och löpsedlarna kan förses med de riktigt stora bokstäverna.


Fy fan vad jag avskyr kvällstidningar.

Inga kommentarer: