söndag 16 december 2012

Morgonstund har...


... ja, det vetefan.

Som den sanna gentleman jag är så ägnade jag 12 timmar av gårdagen åt att flytta åt en dam jag känner. Möbelkånkandet varvades med det oerhörda nöjet att skotta loss en skåpbil ur en snödriva i snöstorm. Ingenting jag rekommenderar...

Efter avslutat arbete for jag hem till några bekanta som satt och drack vin. Jag höll mig dock till kaffe och skjutsade ner ett par på krogen sen. Jag undrar vem av oss som är segast i dag.

Jag hade tänkt att sova länge i dag men väcktes strax före klockan åtta i morse av ett par högljutt gapande och sjungande snöskottare utanför mitt sovrumsfönster. Det lät som att de till fullo njöt av sitt arbete vilket får mig att tro de var från Samhall...

Nåväl, det var bara att kliva upp och slå på den första av dagens (troligtvis ganska många) pannor kaffe.


Jag känner mig lite sliten och funderar på om jag kan hyra in nån liten kines som kommer hit och hoppar på min rygg, vilket osökt leder mig in på ett annat ämne.


Julen närmar sig och ett stående (och både uttjatat och småfånigt) inslag är Kalle och hans vänner på julafton.
I år har Disney bestämt sig för att klippa bort två snuttar ur "Tomteverkstaden" eftersom de anser att de kan "väcka anstöt". Det är dels en figur med stor näsa som anses vara en nidbild av en jude och dels negress-dockan som sätter sig på "OK"-stämpeln.

Filmen är från 1932 och det har hänt en del på 80 år - bland annat i ämnet politisk korrekthet.
I dag skulle man förmodligen inte teckna på det där viset, men att stryka allt som inte slaviskt följer dagens värderingar (uppställda av vem då förresten?) skulle ge väldigt tunna historieböcker. Varför inte bara ta filmen för vad den är, dels ett tidsdokument men framför allt en underhållande liten film främst riktad till små barn?

Men tomten är ju skäggig och överviktig så jag ska kanske känna mig kränkt över hur han framställs?
Fanimig på tiden i så fall...


För den som vill ta del av en "rasistchock" så här en vecka före jul eller bara skratta igenkännande åt den roliga lilla filmen så är här den oklippta versionen:




Inga kommentarer: