fredag 21 december 2012

När dombasunen ljuder...

I dag är det den 21:a December 2012 och eftersom världen fortfarande existerade när jag slog upp mina rödsprängda i morse så var det bara att släpa sig till jobbet.
Enligt vissa (som inte begriper att Maya-indianernas kalender  - simpelt uttryckt  - startar om var 5125:e år) så ska jorden gå under idag, vilket hittills inte har inträffat.

Förvisso så anser jag att så som mänskligheten håller på så kommer vi så småningom att utrota oss själva, frågan är bara hur lång tid det tar och om resten av jorden ryker samtidigt.
Men domedagsprofeter är alltid underhållande, vissa sekter som Jehovas har satt flera datum för detta event (bland annat 1975 som råkar vara mitt födelseår. Hmmm...) och när allt var som vanligt dagen efter så fick man komma med några krystade bortförklaringar.
1997 så trodde en sekt i Californien att det i svansen på kometen Hale-Bopp dolde sig ett rymdskepp som skulle ta de utvalda (dem) till en annan dimension och en bättre värld. För att förbereda sig för resan och frigöra sina själar så drack man gift.
Mindre konstruktivt kan man ju tycka, men jag kan nog se det som en form av självsanering...

Hur som helst så var allt som vanligt i morse och jag tror inte att min chef hade köpt något förvirrat svammel om apokalypsen om jag skulle ha ringt och förklarat min frånvaro. En ursäkt sämre än den klassiska: "min hund åt upp mina läxor".

Dessutom så har jag nu ledigt över jul- och nyårshelgerna så undergången kan få dröja en stund. Om inte annat så har jag handlat lite julklappar och det vore ju synd om folk inte kunde glädjas av dem lite innan de sugs in i ett svart hål eller förintas i en explosion.



Jag läste lite tjafs i lokaltidningen om huruvida man måste ha en smartphone och en speciell app installerad för att kunna åka stadsbuss mha. sms-biljett i framtiden. Ingen tycks ha ett bra svar på om det fortfarande kommer att fungera med en äldre telefon.

Jag tillhör de som fortfarande använder en "dumb-phone", huvudskälen är batteritiden och att det inte finns någon anledning att byta ut saker som fungerar och täcker mina behov. Sen så har jag betydligt högre krav på exempelvis fotografier än vad en mobilkamera kan prestera.

Man tog bort kontanthanteringen från bussarna pga. rånrisken, men som det ser ut nu så kan man kallt räkna med att 3/4 av alla som väntar vid hållplatsen har en telefon värd flera tusen kronor i fickan. Då har man bara flyttat offerrollen från chauffören till passagerarna och inte gjort saken så mycket bättre.

Det känns som att många nya tekniska system mestadels är till för att trassla till saker för folk när det borde vara tvärt om och så länge man kan tjäna pengar på någonting så spelar det ingen roll hur förbannade folk blir över att tvingas använda det. Service är ett ord som fallit i glömska, vi ska alla bara vallas in i samma fålla så att någon tjänar pengar på saken.

Sen så kan man ifrågasätta varför en app för mobila betalningar ska ha tillgång till folks kontaktlistor...


Det kanske är som så att vi går under relativt snabbt ändå, nu när vår hjärnkapacitet ska flyttas ut till telefonerna. Snart så glömmer vi bort sådana basala saker som att andas eftersom det inte finns någon app för det.
Ett tydligt tecken på fördumning är i vart fall att den nya Iphonen som var så fantastisk när den kom tydligen är helt värdelös när uppföljaren kommer ett år senare. Att den sen inte innehåller några revolutionerande nyheter är inte relevant, den har lite mer rundade hörn och den är framför allt ny.

Jag är måhända en bakåtsträvande misantrop, men ibland funderar jag på vart vi - jordens dummaste levande varelser -  egentligen är på väg.


Men önska God Jul kan jag kosta på mig ändå. :)




Inga kommentarer: