onsdag 5 december 2012

Mycket snö och lite senap.

Nu har det blivit vinter ordentligt här, det har kommit närmare 20 cm snö under dagen. Tidningarna skriker ut att det är ett "snökaos", men jag tycker nog att det liknar en vanlig vinter. Ibland snöar det och ibland snöar det som fan. Inget konstigt med det.
Fast det är klart, det är ju inte säsong för nakenchocker just nu så då måste man ju ha någon annan rubrik...

Nåväl, eftersom snöröjningen i Västerås är starkt eftersatt så är det inte att tänka på att cykla eller gå. Cykelbanorna är inte plogade så det hade nog tagit flera timmar att komma till jobbet.

Jag blev tvungen att ta bilen som för övrigt är utrustad med helt nya dubbdäck. Så enligt Miljöpartiet är jag nog en ond människa. Ingen fara, ni får gärna hacka på mig så länge som jag tar mig fram hyfsat säkert.

Det var som sagt lite snö i morse och jag passerar genom stadens mest trafikerade rondell på väg till jobbet. Men jag brukar vara ute en stund innan den värsta rusningen börjar och kom fram precis som vanligt i morse.
På väg hem var det mer snö och mer trafik, men om man kör som folk och inser att det är halt och trångt så brukar det lösa sig.

Jag lyckades till och med ta mig förbi en affär på vägen hem så så värst kaotiskt tyckte jag inte att det var.
Sen så vet jag ju inte om det beror på planering, tur eller det faktum att mitt telefonnummer inte börjar med 08...



Lite senare skulle jag laga mat och då inträffade dagens enda lilla incident. Jag skakade en senapsflaska, locket flög upp och en stor klick hamnade i min näsa.

Jag har nog inte nyst så mycket på så kort tid någonsin tror jag...

För den som inte har provat så kan jag upplysa om att det är lite bökigt att tvätta sig i näsan. Vattenspolning och tops löste problemet efter en stund, men det förekom en och annan fnysning och svordom framför badrumsspegeln.

Jag funderade på att fylla näsan med tvål, men ändrade mig då jag insåg att en nysning skulle generera gigantiska såpbubblor ur snoken...

Inga kommentarer: