måndag 13 maj 2013

Just walking...


"Hej alla barn. Jag heter Rulle. Nu är det vår. Nu pippar alla djuren i skogen", sade Sven Melander i ett nöjesprogram från 80-talet som jag inte riktigt minns namnet på och han hade förmodligen rätt.
Jag har dock noterat ett annat säkert vårtecken nämligen alla konstiga typer som börjar röra sig utomhus.

I lördags satt jag och en kompis på min balkong och drack några öl då porten i grannhuset vräks upp. Ut raglar en benig man med en SS-uniformsmössa på huvudet. Stollen är så påverkad av någonting att han får hålla i sig med båda händerna i räcket för att inte slå pannan i trottoaren. Kommunala hyresvärdar is the shit...


Jag har börjat smyga igång med lite promenader på kvällarna nu, vissa säger "powerwalk" men jag tycker att det är lite pretentiöst i mitt fall så jag kallar det promenader. Det är väl sånt otränade gubbar gör?

Jag har alltid svårigheter att motivera mig själv att göra saker men i det här fallet så funkar det ungefär som så att jag bestämmer mig för att gå till affären och handla någonting och den skalliga överjästa bulldegen på andra sidan badrumsspegeln håller med och tillägger att jag nog borde ta en omväg på en halvmil först...


Nåväl, tidigare ikväll så mötte jag en väldigt berusad man (läs lodis) som glatt nynnade på en melodi jag känner igen men inte kan placera. Han bar på en öl och en flaska ketchup.
Nog för att jag har blandat mysko groggar, men det där var nog lite överkurs...

Listan över kufar jag har stött på under mina promenader kan göras lång och jag minns inte alla men ett exempel är en snubbe i snorgröna regnställsbyxor, röd stickad tröja och chockrosa toppluva. En stekhet eftermiddag i juli. Det tog en stund för färgseendet att repa sig efter den chocken.

Men vem vet, det kanske är jag som är kufen i sammanhanget som klär mig relativt neutralt och inte inser att rosa toppluvor är det nya svarta...?


Apropå någonting helt annat så höll jag på att sätta morgonkaffet i halsen när jag läste att det planeras att startas ett somaliskt landslag i bandy i Borlänge eftersom det finns väldigt många somalier där och det går lite si och så med integrationen.
Somalia får alltså Sverige som hemmaplan i Bandy-VM, vilket i mina öron låter rätt bisarrt.

Med samma logik så skulle det finska hockeylandslaget ha bildats i Virsbo och det italienska fotbolls-dito i Västerås, men några såna idéer har jag aldrig hört talas om.
Kan det månne vara som så att det är lite skillnad på vilka folk och kulturer man kan blanda samman relativt smärtfritt och vilka man måste ösa miljoner av skattebetalarnas pengar över för att de ska ta sig för någonting...?

Inga kommentarer: