tisdag 21 maj 2013

The carbecue season...


Varannan dag sol och värme, varannan regn och rusk. Nu känns det verkligen att den svenska sommaren är på ingång.


Jag satt och läste lite om upploppen i Stockholmsförorten Husby. I vanlig ordning har de stackars uttråkade ungdomarna satt eld på bilar, slagit sönder skyltfönster och kastat sten på polisen.

Tidningarna låter några av ligisterna komma till tals och de grinar över att polisen tydligen hade skrikit "luffare", "råttor" och liknande efter dem.
Jomenvisst, om man tänder eld på 25 bilar och orsakar skador för tiotals miljoner (som skattebetalarna får stå för) så har man ju bara förtjänat goda omdömen, eller hur?

Det blir då svårt att veta vilka gossar som ska få hedersutmärkelsen i gott uppförande, de som tände eld på färdtjänstbussen eller de som sparkade den liggande polismannen i huvudet...


Jag är måhända en ärkekonservativ surgubbe, men jag anser att folk ska bete sig civiliserat och straffas om de inte gör det. Har du deltagit i våldsamma upplopp så har du inte rätt att gnälla i kvällstidningen om att någon har jämfört dig med ett kloakdjur, du ska snarare vara jävligt tacksam över att du inte har fått en kula i benet.


Förvisso så kan jag tänka mig att tillvaron är sämre i Husby, Tensta etc. än på Lidingö men att det automatiskt ger folket där rätten att förstöra andra människors egendom begriper jag inte riktigt.

Är det kanske en form av rättvisa, om jag inte har råd med en bil så får ingen annan heller ha det?

Själv bor jag i en kommunal hyresrätt och det händer ibland att jag sneglar lite avundsjukt på stora villor med välskötta tomter, men jag tror knappast att det skulle accepteras att jag tände eld på ett helt villakvarter bara för att jag känner mig lite "kränkt" av att vissa har mer än andra.
Likaledes så skulle det nog inte vara ok om jag misshandlade alla mina bekanta som råkar ha ett förhållande bara för att jag emellanåt känner mig lite ensam.

Sådant beteende skulle rendera i en åktur till häktet eller psykakuten, men när de gäller de människor och de "utsatta områden" som det alltid ska tyckas så förbannat synd om är det tydligen en annan sak.

Min syn på saken är att det inte har så mycket med bostadsområdet att göra utan mer med de som bor där. En kombination av jävligt dålig uppfostran där man inte får lära sig skillnaden på mitt och ditt eller att respektera andra människor samt det faktum att man i det kravlösa lilla landet Mellanmjölk tydligen kan bete sig nästan hur fan man vill utan några efterräkningar.

Det är ju som bekant alltid någon annans fel...

Inga kommentarer: