lördag 20 mars 2010

Bakisdag och apajävlar

Idag är jag horribelt bakfull.
Igår stämplade jag ut 17.54 och knäppte första ölen 18.15, detta för att hinna ner på "After work" på krogen. Anledningen till stressen var att jag och mina ekonomiskt sinnade vänner ville hinna in innan klockan 20 för att slippa betala inträde.
Man "tjänar" två öl på detta sätt.

Vi hade trevligt och efter krogen blev det en kebab och en liten efterfest. Så här i efterhand kan jag konstatera att hinka x antal glas med rödvin till halv fyra på morgonen inte var årets allra ljusaste idé...
Det smakar fortfarande apa i munnen.


Apropå "apa" så läste jag om den stackars ynglingen som deltog i kravallerna i Rosengård för ett drygt år sedan. Han filmades när han kastade sten mot polisbussar (bland annat). I en av dessa bussar satt några hederligt förbannade poliser och svor ve och förbannelse över ”den lille jävla apejäveln”. Detta fastnade på film och medierna blåste som alltid upp det till en zeppelinare och vevade filmsnutten i flera dagar.

I vanlig ordning surrade journalisterna som spyflugor runt upploppen och dokumenterade allt för att sedan kunna visa hur dumma den svenska polisen var som försökte hindra vandalerna från att elda upp en hel stadsdel.
Stackars liten som blir kränkt av farbror polisen när han är fullt upptagen med att kasta sten...

Nåväl, ynglingen som blev utsatt för det fruktansvärda övergreppet att kallas "apa" har nu gjort som så många andra som vill ha lite extra av skattbetalarnas pengar och sprungit till Justitiekanslern med ett skadeståndsanspråk.
75.000 vill han ha eftersom han efter detta bla. blivit mobbad av sina grannar hemma i Rosengård. De ska tydligen ropa "apajävel" efter honom.

Om min granne skulle ha försökt slå sönder och elda upp kvarteret så skulle jag nog inte nöja mig med att skrika saker efter honom.
Summan han begär är nästan identisk med vad som brukar betalas ut som skadestånd till ett våldtäktsoffer. Tydligen så anser ynglingen, hans advokat och större delar av rättsmaskineriet att dessa två typer av kränkning är lika grova.

Då undrar jag om mannen som överfaller kvinnor på väg hem från krogen får betala det dubbla beloppet om han skriker "håll käft svennehora" samtidigt...?

Sverige är fantastiskt.

1 kommentar:

Fargash sa...

Klockrent! Ibland känns det som om folk som Du och Jag bara är konservativa gubbjävlar för att vi anser att folk ska sköta sig och få en smäll på truten när de inte gör det. Våra folkvalda daltar så pass med brottslingarna att man kan börja undra om de innerst inne vill föra landet in i ett anarkistiskt kaos.

Förresten, kolla in min kompis blogg http://johkarl.wordpress.com/