onsdag 17 mars 2010

Springtime

Vet ni hur man märker att våren har anlänt?
Det har inget att göra med den värmande solen eller att man långsamt börjar skala av sig alla tjocka kläder, utan det är när man får skrapa av skorna ordentligt i trappen för att inte kleta in hela hallgolvet i hundskit.

Mina grannar har inte greppat "det som göms i snö kommer fram i tö" - konceptet utan verkar tro att det som lilla Fluffy klämmer ur sig bara försvinner som genom ett trollslag.
Hundarna är inte större än de hårbollar som en normalstor bondkatt hostar upp men skita de kan de.

Med tanka på hur mycket gräsplättarna på baksidan av huset har gödslats under vintern så kommer det att växa maskrosor stora som solrosor där om några veckor.

Igår cyklade jag till jobbet, det var ganska spännande. På vägen dit var det skönt som fan med vårsolen i ryggen, men när jag åkte hem vid 23-tiden var det isgator för hela slanten. Det gällde att välja rätt djupfryst hjulspår att åka i annars hade det slutat i diket. Med tanke på att kommunen här inte har begripit att frakta bort de enorma snöhögar som ligger och långsamt smälter överallt så räknar jag kallt med vinterföre på cykelbanorna fram till midsommar.


Jag hittade förresten en bild som illustrerar hur det hade sett ut om utrikesdepartementen i de länder som var inblandade i andra världskriget hade haft tillgång till Facebook:

http://www.leffesbilder.se/ww2_facebook.jpg

Inga kommentarer: