torsdag 11 mars 2010

Huga...

Jänkarnas dryckeskultur är ett intressant ämne. Ölen är blaskig och läsken får man hjärtinfarkt av.
Vi fortsätter exposén av skumma amerikanska läskedrycker med dagens fynd: "Root beer".





Den smakar som en mix av Jenka-tuggummi och Samarin. Drycken är extremt kolsyrad och hela munnen fylls av ett mysko skum som klibbar sig fast i gommen.
Jag drack halva burken och hällde ut resten. Efter en stund så hickade jag och det kändes som om jag hade kört upp två påsar Samarin i näsan.
Inget jag rekommenderar.

I övrigt har jag mest jobbat. Mycket att göra och många sjuka så man får löpa runt som en marskatt mellan olika platser och försöka fixa allt som det tydligen är så förbannat bråttom med.
Ser fram mot helgen med öl och vila.

3 kommentarer:

Mazarin sa...

Nu tycker jag att du generaliserar lite. När du säger amerikansk öl

så syftar du, som alla andra oupplysta, på de stora bryggerierna,
som brygger det mest generiska vattnet som finns: Bud, Miller och
Coors.

Men det finns oändligt många mikrobryggerier runtom i staterna som
brygger öl av högsta klass.

Även en del andra, större bryggerier finns. På systembolaget har du den stora äran att få ta del av Sierra Nevadas mästerverk. För närvarande finns deras pale ale och extra starka IPA i det ordinarie sortimentet. Även ett annat Kalifornien-baserat bryggeri; North

Coast Brewing Co., har två underbara öl i det ordinarie utbudet; nämligen Brother Thelonious (extra stark ale på belgiskt vis) och

Red Seal Ale (pale ale)

Sen har förstås flera av Sam Adams brygder i samma sortiment.

Passa även på att testa, om du nu ville vidga dina vyer, Hop Ottin
IPA som finns nu som tillfällig nyhet (eller har den t.o.m. blivit en del av det ordinarie sortimentet?). Även den från the state of California. Anderson Valley Brewing Co. stod bakom skapelsen.

[/rant]

Farbror Leif sa...

Oj, här blir man tagen i örat lite... :)

Först och främst; tack för kommentaren.

Givetvis generaliserar jag lite, det är en del av den "konstnärliga frihet" man har när man skriver ett blogginlägg.
Men som du själv skriver så påminner de stora bryggeriernas alster om färgat vatten och det är dessa man oftast kommer i kontakt med.
Det finns bra och dålig öl från hela världen så jag får väl tacka för tipsen.

Generalisera kommer jag att fortsätta med, enbart för att jag tycker att det är kul... :)

Anonym sa...

Testade precis "root beer". Din liknelse med jenka-tuggummi var verkligen perfekt. /Kapten rödskägg